صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روسیه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شد

شرکت خصوصی "مکسار" اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای، گودالی به طول 45 فوت برابر با 13.7 متر در محوطه یک کلیسای اوکراینی را نشان می‌دهند، جایی‌که در پی عقب‌نشینی نیروهای روس از شهرک بوچا، یک گور دسته‌جمعی کشف شد. با این حال، مسکو خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شد تا وقایع بوچا را بررسی نماید.

شرکت خصوصی “مکسار” اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای، گودالی به طول 45 فوت برابر با 13.7 متر در محوطه یک کلیسای اوکراینی را نشان می‌دهند، جایی‌که در پی عقب‌نشینی نیروهای روس از شهرک بوچا، یک گور دسته‌جمعی کشف شد. با این حال، مسکو خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شد تا وقایع بوچا را بررسی نماید.

پیک‌آفتاب: گزارش‌گران خبرگزاری رویترز که روز شنبه از شهرک بوچا بازدید کردند، اجساد متعددی را در خیابان‌های آن مشاهده کرده‌اند. یکی از گورهای دسته‌جمعی هنوز پوشیده نشده و دست‌ها و پاهای اجساد از میان خاک قابل مشاهده هستند.

اوکراین روز یک‌شنبه 3 اپریل، نیروهای روسیه را به ارتکاب “کشتار دسته‌جمعی” در شهرک بوچا، واقع در 37 کیلومتری شمال‌غرب کی‌ف متهم کرد. روسیه این اتهام را رد کرد و آن‌را “تحریک‌آمیز” خواند.

شرکت خصوصی مکسار که تصاویر ماهواره‌ای از اوکراین تهیه و منتشر می‌کند، گفت که نخستین نشانه‌های حفاری برای یک گور دسته‌جمعی در کلیسای “سنت اندرو” و “سنت پیرووزانوهو” روز 10 مارچ، دیده شده است.

این شرکت در ادامه اطلاعیه خود افزود: “کشفیات اخیر در روز 31 مارچ، محل این گور دسته‌جمعی به طول 45 فوت در بخش جنوب‌غربی نزدیک به کلیسا را نشان می‌دهد”.

رویترز اما می‌نویسد که به طور مستقل نمی‌تواند این تصاویر را راستی‌آزمایی کند و مشخص نیست تصاویر منتشرشده توسط مکسار از همان کلیسایی گرفته شده باشد که گزارش‌گران رویترز روز شنبه از آن بازدید کرده‌اند.

در پیوند به این مسئله، مسکو خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وقایع بوچا شد.

از سوی دیگر؛ ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یک‌شنبه 3 اپریل، گفت: “فدراسیون روسیه خواستار برگزاری یک نشست در شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با تحریکات ارتش اوکراین و افراطیون در شهر بوچا شده است”.

وی افزود: “هدف رژیم کی‌ف برای ارتکاب جنایت بعدی خود، بر هم زدن گفتگوهای صلح و تشدید خشونت‌هاست”.

کشف گورهای دسته‌جمعی در بوچا، واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است و از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، آن‌را “شوکه‌کننده” خوانده و خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره آن شده است.

از سوی دیگر، آلمان تاکید کرد که روسیه باید بهای جنایات جنگی خود را بپردازد و نخست وزیر این کشور نیز در رشته توییتی نوشته است: “فیلم وحشت‌ناک و هولناکی از اوکراین به دست ما می‌رسد. غیرنظامیان اعم از زنان، کودکان و افراد مسن در بوچا که تا چند روز پیش تحت کنترل ارتش روسیه بود، تیرباران شده‌اند”.

در همین حال؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز گفت که از نظر دولت جو بایدن، نیروهای روسی مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر اوکراین اعلام کرد که با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف کی‌ف و شهر چرنیهیف، کنترل حومه کی‌ف را به دست آورده است. در همین حال شواهدی مبنی بر کشتار غیرنظامیان در مناطقی که روس‌ها اشغال کرده‌اند، به دست آمده است.

کشف اجساد در شهرک‌های مجاور کی‌ف؛ اوکراین مدعی کنترل حومه کی‌ف شد

عفو بین‌الملل: تهاجم روسیه به اوکراین، تکرار جنگ سوریه است

امریکا 300 میلیون دالر تجهیزات نظامی به اوکراین می‌دهد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x