صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روس‌ها بدون رئیس جمهور پوتین با پیکر گورباچُف وداع کردند

هزاران تن از مردم روسیه امروز شنبه سوم سپتمبر، بدون ولادیمیر پوتین با میخائیل گورباچُف، آخرین رهبر اتحادیه جماهیر شوروی وداع کردند. گورباچُف سه‌شنبه 30 اگست، در سن 91 سالگی در مسکو درگذشت.

هزاران تن از مردم روسیه امروز شنبه سوم سپتمبر، بدون ولادیمیر پوتین با میخائیل گورباچُف، آخرین رهبر اتحادیه جماهیر شوروی وداع کردند. گورباچُف سه‌شنبه 30 اگست، در سن 91 سالگی در مسکو درگذشت.

پیک‌آفتاب: شرکت کنندگان در تالار «ستون‌ها» در ساختمان خانه اتحادیه‌ها در مرکز مسکو به گورباچُف ادای احترام کردند. خانه اتحادیه‌ها که در نزدیکی کاخ کرملین قرار دارد، از دوران شوروی مکانی برای برگزاری تشییع جنازه‌های دولتی بوده است.

گورباچُف که با اصلاحات اساسی در شوروی باعث پایان دادن به جنگ سرد و تسریع در روند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد، عصر امروز شنبه طی مراسمی با تشریفات حداقلی در قبرستان نوودویچی مسکو و در کنار همسرش رایسا به خاک سپرده شد. امتناع کرملین از اعلام مراسم دولتی برای تشییع جنازه گورباچُف، حاکی از عدم هم‌سویی و رضایت از میراث اوست.

اگرچه گورباچُف در سراسر جهان به دلیل فروپاشی دیوار آهنین مورد احترام است، اما در داخل روسیه به خاطر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به تبع آن فروپاشی اقتصادی و فقر شدید مردم، مورد انتقاد و نفرت بسیاری قرار دارد.

در مراسم امروز شنبه، شرکت کنندگان از کنار تابوت باز گورباچُف گذشتند و با تقدیم گل به وی ادای احترام کردند. دختر گورباچُف، ایرینا به همراه دو نوه‌اش کنار تابوت نشسته بودند. حضور شرکت کنندگان آن‌قدر زیاد بود که زمان مراسم از یک ساعت به دو ساعت طول کشید.

اعلام تشییع جنازه دولتی گورباچُف؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را ملزم به حضور در آن و مسکو را ملزم به دعوت از رهبران خارجی می‌کرد، اما پس از تهاجم نظامی به اوکراین و در بحبوحه تنش‌های شدید روسیه با غرب، کرملین به آن مبادرت نکرد.

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت و رئیس جمهور پیشین روسیه در مراسم شرکت کرد. او سپس پستی را در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، منتشر کرد و در آن امریکا و متحدانش را به تلاش برای فروپاشی روسیه متهم کرد.

از سوی دیگر؛ ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که اغلب از تحریم‌های غرب علیه روسیه انتقاد می‌کند نیز در این مراسم شرکت نمود. هم‌چنین سفرای امریکا، بریتانیا و آلمان در این مراسم حضور داشتند.

پوتین در این مراسم شرکت نکرد. او روز پنج‌شنبه با حضور در شفاخانه مسکو، در مراسمی خصوصی با قرار دادن دسته گل بر تابوت گورباچُف با وی وداع کرد. کرملین شلوغی برنامه کاری رئیس جمهور روسیه را علت عدم حضور او در مراسم تشییع جنازه و خاک‌سپاری آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی می‌داند.

مراسم تشییع جنازه گورباچُف نسبت به مراسم تشییع جنازه دولتی مجللی که برای بوریس یلتسین، رئیس جمهور اسبق روسیه در سال 2007 برگزار شد، متفاوت بود. ولادیمیر پوتین در پیام تسلیتی که روز چهارشنبه منتشر شد، از ستایش یا انتقاد مستقیم گورباچُف پرهیز کرد و او را مردی  که «تاثیری عظیم بر روند تاریخ جهان گذاشت» توضیف نمود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x