صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رسمی شدن هفته شهید، محور مذاکرات طالبان و جبهه پنجشیر

هم‌زمان با افشای دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی در تهران، جزئیات خواسته‌های جبهه پنجشیر نیز رسانه‌ای می‌شود. به اساس یک فایل صوتی که به تازگی به رسانه‌ها درز کرده، جبهه پنجشیر و طرفداران‌اش، ثبت سالگرد ترور احمدشاه مسعود به عنوان هفته شهید را در صدر خواسته‌های‌شان با طالبان قرار داده‌اند.

هم‌زمان با افشای دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی در تهران، جزئیات خواسته‌های جبهه پنجشیر نیز رسانه‌ای می‌شود. به اساس یک فایل صوتی که به تازگی به رسانه‌ها درز کرده، جبهه پنجشیر و طرفداران‌اش، ثبت سالگرد ترور احمدشاه مسعود به عنوان هفته شهید را در صدر خواسته‌های‌شان با طالبان قرار داده‌اند.

پیک‌آفتاب: به اساس آن‌چه از این فایل صوتی به دست آمده، جبهه پنجشیر در جریان مذاکرات‌شان با طالبان، به نمایندگان طالبان گفته‌اند، اگر هفته شهید در تقویم رسمی طالبان ثبت شود، احمد مسعود دست از مقاومت برداشته و با امارت اسلامی یک‌جا خواهد شد. نبی نبیل، یک عضو جمعیت اسلامی که ظاهراً در تهران، دیدارهایی را با وزیرخارجه طالبان داشته، به امیرخان متقی گفته است، در صورتی که طالبان با این خواست جبهه پنجشیر موافقت کنند، مقامات این جبهه از جمله احمد مسعود نیز به کابل آمده و از مقاومت دست برخواهند داشت. این عضو جمعیت اسلامی هم‌چنین گفته که طالبان نیز می‌توانند افراد کشته شده در 20 سال جنگ با امریکا را تحت عنوان شهدای استقلال ثبت نمایند و هم‌زمان با هفته شهید از آن‌ها تجلیل کند.

“من به امیرخان متقی، وزیر خارجه دیشب گفتم که اگر می‌خواهید جنگ ختم شود، اعتمادسازی باید بکنید. قهرمان ملی و هفته شهید یک واقعیت تاریخی است. شما تمام شهدایی که در بیست سال جنگ علیه امریکا و شهدای که قبل از آن دارید را هم ثبت کنید و در همین هفته شهید ما می‌توانیم که از چهار دهه جهاد علیه تجاوز روسیه و امریکا تجلیل کنیم.”

این عضو جمعیت اسلامی که در این فایل صوتی به دیگر عضو این حزب در افغانستان اطلاعات می‌دهد افزوده که او به وزیر خارجه طالبان گفته است، با آمدن احمد مسعود به کابل، حکومت طالبان همه‌شمول خواهد شد و دیگر هیچ فردی توانایی مخالفت با طالبان را نخواهد داشت. به باور این عضو جمعیت، افرادی در رهبری طالبان نیز به این موضوع باور دارند.

“وقتی که قهرمان ملی پذیرفته شود و هفته شهید تجلیل شود، دیگر جنگ پایان پیدا می‌کند. دیگه حکومت همه‌شمول را اعلان کنید. شما هم می‌توانید از افتخارات 20 سال جنگ‌تان علیه امریکا هرچی دارید پیشنهاد کنید، ثبت می‌کنیم… 15 اسد (24 اسد) را به عنوان روز استقلال از امریکا ثبت می‌کنیم… باور رهبری طالبان این است که اگر فرزندان سه رهبر جهادی (احمدشاه مسعود، مولانا جلال‌الدین حقانی و ملا محمد عمر) در رهبری امارت اسلامی باشند، بهانه‌ای برای جنگ باقی نمی‌ماند.”

هرچند هنوزهم چهره‌های مربوط به شبکه حقانی، با پیوستن فرزند احمدشاه مسعود و پذیرش سالگرد احمدشاه مسعود به عنوان هفته شهید مخالف هستند. متقی به این عضو جمعیت گفته است: “هشت ثور را ما قبول داریم، چون افتخار مشترک ما و شما است. اما هفته شهید اختصاص به آمر صاحب دارد. این ممکن است جنجال‌ساز شود.”

او سپس به نگرانی‌های طالبان در مورد ارزش‌های‌شان سخن می‌گوید، اما دقیق اشاره نمی‌کند که کدام ارزش‌ها: “نگران هستند که ارزش‌های ما (طالبان) خراب می‌شود.” او افزوده که من به وزیرخارجه طالبان گفتم: “وقتی احمد مسعود را از مقاومت به مشارکت بیاریم. دیگر کسی از این وجاهت برخوردار نیست که بدنه ملت دنبالش برود.”

در همین حال، متقی گفته که در رهبری طالبان احمد مسعود به عنوان یکی از سه چهره مهم امارت اسلامی مطرح بوده، اما او (احمد مسعود) به دلیل مشوره غلطی که برایش داده شد، این فرصت را از دست داد. معضل پنجشیر را فراپنجشیر ساخت.

این عضو جمعیت سپس به نقل از وزیر خارجه طالبان، مذاکرات پنجشیر را فرصت طلایی خوانده که به گفته او هدر رفته است: “او (احمد مسعود) در مذاکره با هیئت طالبان از قلمروی صحبت می‌کند که در کنترل ما (طالبان) است. در مذاکرات پنجشیر ما یک فرصت خوب را از دست دادیم. باید خواست‌های‌مان را واقعی و به پنجشیر محدود می‌کردیم.”

به باور این عضو جمعیت، رهبری طالبان احمدشاه مسعود، پدر احمد مسعود را یک مجاهد عقیدتی می‌دانند که به خاطر اعتقادش به شریعت علیه طالبان جنگیده و از این رو، جنگ او علیه طالبان جنگی دارای مجوز شرعی بوده است: او (احمدشاه مسعود) به شریعت اعتماد داشت و این اعتقاد باور مشترک ما است. بعد از ختم مذاکرات وردک، احمدشاه مسعود به فتوای علما علیه ما(طالبان) جنگید و این جنگ عدول از مبنای شرعی نبود. جنگ‌اش علیه طالب مجوز شرعی داشته است.”

با این همه، هم طالبان و هم جبهه پنجشیر، جنگ در افغانستان را استخباراتی می‌خوانند که توسط سازمان‌های استخباراتی منطقه و با پول ایران و پاکستان راه‌اندازی می‌شود. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان به این عضو جمعیت اسلامی گفته است: “دشمنان افغانستان (ایران و پاکستان) پول می‌دهند تا جنگ ادامه پیدا کند. یک مدت پاکستان از آدرس اکثریت پشتون علیه ما جنگ کرد و حالا قصد دارد از آدرس اقلیت تاجیک و اقلیت تاجیک هزاره و اقلیت تاجیک ازبیک که باز تبدیل به اکثریت می‌شود، جنگ را ادامه دهد.”

فایل صوتی نشان می‌دهد که جریان مذاکرات این عضو جمعیت با وزیرخارجه طالبان در تهران، با احمد مسعود، سیاف، صلاح‌الدین و برخی رهبران دیگر تاجیک‌تبار شریک شده است.

در همین حال، مولانا فرید، دیگر عضو حزب جمعیت اسلامی، تسخیر مسلحانه پنجشیر را به عنوان شکست اقتدار تاجیک‌ها تفسیر کرده که به گفته او، همه دشمنان پنجشیر خواهان آن بوده است. فرید گفته است: “چون طالبان، پاکستان و همه دشمنان پنجشیر می‌خواستند که این ولایت هم به زور گرفته شود. ما می‌دانستیم که پنجشیر سقوط می‌کند. چون هم راه‌های مختلف برای ورود به پنجشیر وجود داشت و این راه‌ها باز بود و هم در داخل پنجشیر اراده برای ایستادگی عمومی وجود نداشت. چون مطمئن بودیم که پنجشیر سقوط می‌کند، فیصله کردیم داعیه کلان مطرح کنیم.”

این عضو جمعیت به هم حزبی خود یادآوری می‌کند که او یک مامور است و باید به ماموریتش ادامه دهد: “دنیا دنبال این است که ما را با هم‌دیگر بجنگانند. به کارتان ادامه دهید، شما یک مامور هدفمند هستید. جمعیت در مجموع یک مجموعه قدرنشناس هست، اما تلاش‌های شما را خداوند اجر دهد.”

این در حالی است که پیش از این، جبهه مقاومت پنجشیر، هدف از ایستادگی خود را تشکیل حکومت با اراده مردم عنوان کرده و احمد مسعود بارها گفته است برای خواست‌های مردمی مقاومت می‌کند.

در روزهای گذشته، گزارش‌های زیادی مبنی بر دیدار احمد مسعود و امیرخان متقی با میانجی‌گری سپاه پاسداران ایران منتشر شده است، امری که در ابتدا سخنگویان جبهه پنجشیر آن را انکار می‌کردند، اما در نهایت از سوی وزارت خارجه طالبان علنی گردید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x