صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

راجاپاکسا: برای جلوگیری از هرج‌ومرج و بحران اقتصادی، از اقدامات ممکن استفاده کرده‌ام

گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور برکنار شده سریلانکا روز گذشته 16 جولای، گفت که برای جلوگیری از هرج‌ومرج و بحران‌های اقتصادی کشورش از "همه اقدامات ممکن" کار گرفته است.

گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور برکنار شده سریلانکا روز گذشته 16 جولای، گفت که برای جلوگیری از هرج‌ومرج و بحران‌های اقتصادی کشورش از “همه اقدامات ممکن” کار گرفته است.

پیک‌آفتاب: راجاپاکسا، رئیس جمهور مخلوع سریلانکا روز سه‌شنبه 12 جولای‌‌ از کشورش فرار کرد و اوایل صبح چهارشنبه به وقت محلی، به مالدیف رسید و چند روز بعد از آن به سنگاپور رفت.

فرار راجاپاکسا از کشورش پس از ماه‌ها اعتراضات در سراسر آن کشور به خاطر بدترین بحران اقتصادی و افزایش بیش از حد قیمت مواد سوخت، صورت گرفت.

در همین حال؛ پارلمان سریلانکا روز شنبه، تشکیل جلسه داد تا روند انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور را آغاز نمایند. پارلمان سریلانکا روز جمعه استعفای راجاپاکسا را پذیرفت و در جریان نشست روز شنبه دامیکا داسانایک، رئیس پارلمان سریلانکا استعفانامه او را رسماً برای اعضای مجلس قرائت کرد. گفته می‌شود که محتویات استعفانامه وی قبلاً با مردم شریک نشده بود.

راجاپاکسا در استعفانامه خود گفته است که سوءمدیریت که قبل از تصدی ریاست جمهوری وی در کشور ریشه دوانده بود، منجر به افزایش بحران اقتصادی در سریلانکا گردید. او هم‌چنان از همه‌گیری کووید-19 یادآوری کرده و گفته است که کاهش سیاحین و ارسال پول از سوی کارگران خارجی نیز تاثیرات به‌سزایی را در عرصه رکود اقتصاد سریلانکا داشته است. راجاپاکسا، در استعفانامه خود افزوده است: “بارو دارم که من از همه اقدامات ممکن برای رسیدگی به این بحران کار گرفته‌ام و از نمایندگان پارلمان دعوت نمودم تا یک حکومت فراحزبی و وحدت ملی را تشکیل دهند.”

قرار است پارلمان سریلانکا روز سه‌شنبه تشکیل جلسه دهد و در آن فهرست نامزادان ریاست جمهوری را اعلام نماید و به روز چهارشنبه روی انتخاب رئیس جدید کشور تصمیم و رأی‌گیری نماید.

روند جانشینی رئیس جمهور سریلانکا، حداقل سه روز را در بر خواهد گرفت و براساس قانون، این روند حداکثر 30 روز پیش‌بینی شده است. رئیس پارلمان سریلانکا قبل از این نیز گفته بود که پس از استعفای راجاپاکسا، رأی‌گیری روز 20 جولای سال روان میلادی برگزار خواهد شد.

این در حالی مطرح می‌شود که رانیل ویکرمسینگی که یکی از متحدان راجاپاکسا می‌باشد و برای شش بار سِمت صدارت این کشور را عهده‌دار بود، یگانه شخصی است که از حزب راجاپاکسا در پارلمان نمایندگی می‌کند. او تا زمان برگزاری و انتخاب رئیس جمهور جدید به حیث رئیس جمهور سرپرست سریلانکا حلف وفاداری یاد کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x