صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رابطه در هم تنیده آموزش و توسعه اقتصادی

امروزه اکثر کشورهای جهان سوم بر این باورند که پایه اصلی توسعه اقتصادی، گسترش کمی و کیفی سریع فرصت‌های آموزشی است. هر چه آموزش بیش‌تر و با کیفیت بهتر ارائه شود، توسعه اقتصادی سریع‌تر صورت خواهد پذیرفت. در این نوشته به چگونگی تاثیر آموزش بر توسعه اقتصادی افغانستان می‌پردازیم.

یحیی جعفری، دانشجوی اقتصاد

امروزه اکثر کشورهای جهان سوم بر این باورند که پایه اصلی توسعه اقتصادی، گسترش کمی و کیفی سریع فرصت‌های آموزشی است. هر چه آموزش بیش‌تر و با کیفیت بهتر ارائه شود، توسعه اقتصادی سریع‌تر صورت خواهد پذیرفت. در این نوشته به چگونگی تاثیر آموزش بر توسعه اقتصادی افغانستان می‌پردازیم.

آموزش و پرورش، یکی از ارکان اساسی دست‌یابی به توسعه اقتصادی است که باعث شگوفایی استعدادها و ارتقای کیفیت نیروی انسانی می‌شود از اهمیت ویژه برخوردار است. آموزش ابزار اصلی توسعه منابع انسانی است که موجب توسعه فرهنگ عمومی، توانایی‌ها، قدرت قضاوت، تصمیم‌گیری و احساس مسئولیت برای تبدیل شدن به انسان مفید در جامعه می‌شود.

بدون تردید، می‌توان گفت که یکی از محورهای اصلی رشد و توسعه اقتصادی، آموزش و پرورش است و یکی از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی هر کشور، چگونگی بهره‌برداری کامل و مناسب از منابع نیروی انسانی است؛ زیرا نیروی انسانی هر کشور، ابزار لازم و ضروری برای توسعه اقتصادی است؛ چرا که بدون داشتن نیروی انسانی کارآمد و متخصص، دست‌یابی به توسعه غیرممکن است.

عوامل بسیار متعددی بر توان‌مندسازی نیروی انسانی تاثیرگذار است. در این میان، آموزش و پرورش از مهم‌ترین ابزارها برای توان‌مندسازی نیروی انسانی محسوب می‌شود.

آموزش به دلایل زیر، باعث ایجاد مقدمات توسعه در کشور می‌شود:

  1. گسترش آموزش به مردم کمک می‌کند تا رفتار و افکار بسته خود را کنار گذاشته و با به کار بردن اصول اخلاقی، عادات و رسوم اجتماعی و ارزش‌های انسانی به جهان واقعی نزدیک‌تر‏ شوند. آموزش باعث ترویج رضایت‌مندی در میان تمام بخش‌های جامعه می‏شود. به علاوه افزایش دانش مردم، افزایش توانایی جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و آماده کردن منابع انسانی برای پاسخ مناسب به چالش‌های پیش‌روی جامعه انسانی، تحرک اجتماعی را افزایش داده و به افزایش نوآوری و خطرپذیری مردم کمک می‌کند. از این‌رو موجب افزایش فعالیت‌های اجتماعی-اقتصادی گردیده و توسعه ملی را سرعت می‏بخشد.
  2. آموزش با باورهای نادرست فرهنگی و اجتماعی و خرافات بی‌پایه و اساس مردم که سبب عقب‌افتادگی اقتصادی جوامع می‌شود، مبارزه می‌کند. با آموزش، مردم به طور قابل توجهی به چگونگی زندگی اقتصادی در عصر جدید و فضای جدید کسب‌وکار در دنیا آشنا می‌شوند و تلاش می‌کنند که خود را به این سمت‌وسو بکشانند.
  3. آموزش باعث ایجاد نیروی کار مولد و تقویت دانش و مهارت‌هایی که تولید را افزایش می‏دهند، می‌گردد.
  4. آموزش به ایجاد طبقه‏ای از افراد تحصیل‌کرده برای پُر کردن موقعیت‌های خالی در خدمات دولتی، شرکت‌های عمومی، حرفه‏ها و کسب‌وکارهای خصوصی منتهی می‌شود.
  5. آموزش، زمینه ایجاد اشتغال و فرصت‌های کسب درآمد برای آموزگاران، مکتب‌سازان و کارگران ساختمانی را فراهم می‌سازد.

بنابراین؛ آموزش در افغانستان، انتقال از جوامع سنتی به مدرن را که بر پایه دانش فنی و علمی دقیق استوار ست را کمک می‏کند. با توجه به موارد بالا می‌توان به راحتی اثر آموزش بر اقتصاد و آینده توسعه جامعه را متوجه شد. مردم با درک این امور، امروزه علاقه بسیاری به کسب علم برای رهایی از عقب‌ماندگی و رفتن به سوی توسعه دارند.

             
     

1.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x