صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رئیس‌جمهور لبنان: خواهان بهترین روابط با سعودی‌ها هستیم

پس از آن که امارات متحده عربی به دنبال اقدامات ریاض علیه بیروت در اعتراض به اظهارات یک وزیر کابینه لبنان درباره جنگ یمن، سیاستمداران لبنانی در تلاش برای حل و فصل اختلافات دیپلماتیک با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

پس از آن که امارات متحده عربی به دنبال اقدامات ریاض علیه بیروت در اعتراض به اظهارات یک وزیر کابینه لبنان درباره جنگ یمن، سیاستمداران لبنانی در تلاش برای حل و فصل اختلافات دیپلماتیک با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

رئیس جمهور لبنان، آقای میشل عون (Michel Aoun)، روز شنبه گفت که مایل است “بهترین روابط” را با عربستان سعودی برقرار کند، در حالی که وزرای کابینه او یک جلسه اضطرای را برای رسیدگی به تشدید اختلافات دیپلماتیک در این کشور برگزار کردند.

عون، همچنین گفت که می‌خواهد روابط نیک را با پادشاهی خلیج فارس از طریق امضای توافق‌نامه‌های دوجانبه نهادینه کند تا «مواضع و نظرات برخی بر آن‌ها تأثیر نگذارد و بین دو کشور بحران ایجاد نکند، به ویژه که این موضوع بیش از یک بار تکرار شده است”.

این بحران تا حدی ناشی از مصاحبه تلویزیونی هفته گذشته بود که در آن جورج کرداحی (George Kordahi)، وزیر اطلاعات لبنان، از مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن انتقاد کرد و گفت که حوثی‌های همسو با ایران «در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند».

کورداهی، که از حمایت حزب الله برخوردار است، گفت که این مصاحبه بیش از یک ماه قبل از انتصاب وی به عنوان وزیر ضبط شده است. او تاکنون از عذرخواهی یا استعفا به دلیل این اظهار نظر خودداری کرده است.

این اظهارات بدترین ضربه را به روابط عربستان سعودی و لبنان از زمان بازداشت سعد حریری، نخست وزیر سابق، در ریاض در سال 2017، وارد کرده است.

عربستان سعودی روز جمعه سفیر خود در بیروت را فراخواند و به سفیر لبنان در ریاض دستور خروج داد و در عین حال تمامی واردات از لبنان را ممنوع کرد.

 

همبستگی با عربستان سعودی

امارات متحده عربی همچنین روز شنبه اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را «در همبستگی با پادشاهی عربستان سعودی» از لبنان خارج می‌کند و از سفر شهروندانش به لبنان جلوگیری می نماید. در همین حال، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز شنبه گفت که بحران اخیر ریشه در ساختار سیاسی لبنان دارد که سلطه حزب‌الله را در آن کشور تقویت می‌کند.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفته است: “فکر می‌کنم این موضوع بسیار گسترده‌تر از وضعیت فعلی است”. من فکر می‌کنم مهم است که دولت لبنان یا تشکیلات لبنانی مسیری رو به جلو ایجاد کنند که لبنان را از ساختار سیاسی فعلی که سلطه حزب‌الله را تقویت می‌کند، رها سازد».

وی گفت: این ساختار “موسسات دولتی را در لبنان تضعیف می کند، به گونه ای که لبنان را وادار می سازد در جهت مخالف منافع مردم لبنان به مسیر خود ادامه دهد”.

در بیروت، چند تن از وزرای دولت عصر روز شنبه یک جلسه تقریباً سه ساعته برای بحث در این مورد برگزار کردند.

عباس حلبی (Abbas Halabi)، وزیر تعلیم و تربیه دولت لبنان، در این نشست گفته است که نمی تواند به دلیل اختلافات دیپلماتیک استعفا کند.

حلبی گفت: «کشور را نمی توان بدون دولت رها کرد». به دلیل سایر موارد لازم، به کارم برای حل این شکاف، ادامه خواهم داد.

اختلافات دیپلماتیک به درخواست برخی از سیاستمداران ارشد برای استعفای کورداهی دامن زده شد، در حالی که برخی دیگر با چنین اقدامی مخالفت کردند.

استعفای کورداهی اثرات مخربی خواهد داشت که می تواند دولت ائتلافی نجیب میقاتی، نخست وزیر، را که وظیفه رسیدگی به بحران مالی را که بانک جهانی یکی از بدترین بحران های تاریخ مدرن می داند، صدمه زند. استعفای او می‌تواند وزرای مورد حمایت حزب‌الله و متحد آن امل (Amal) را در زمانی که دولت به دلیل اختلاف بر سر تحقیق درباره انفجار بندر که در ماه اگست 2020 واقع شد، فلج کرده و مجبور به پیروی از این روند کند.

 

بی مسؤلیتی

کورداهی شامگاه شنبه به دیدار کاردینال بچرا رای (Cardinal Bechara Rai)، رئیس کلیسای کاتولیک مارونی (Maronite ) لبنان رفت تا در این مورد با وی مشورت کند، اما پس از آن هیچ اظهارنظری نکرد.

عبدالله بوحبیب (Abdallah Bouhabib)، وزیر امور خارجه لبنان که ریاست جلسه روز شنبه «گروه بحران» را بر عهده داشت، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که “میقاتی” با مقامات خارجی که از او خواسته اند به استعفا فکر نکند، در تماس است. این وزیر افزود که برای کمک به حل بحران با ایالات متحده در تماس است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: “ما می‌خواهیم همه کانال‌های دیپلماتیک بین طرف‌ها باز بماند تا از گفت‌وگوی معنادار درباره مسائل مبرمی که لبنان با آن مواجه است، اطمینان حاصل شود”.

در همین حال، قطر روز شنبه اظهارات کورداهی را “غیر مسئولانه” خواند و در عین حال از دولت لبنان خواست تا اقدامات فوری برای بازسازی پل ها بین “ملت های برادر” انجام دهد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عمان، همچنین از بدتر شدن روابط بین برخی کشورهای عربی و لبنان ابراز تاسف کرد و از همه طرف‌ها خواست تا خویشتنداری کنند و از تشدید تنش خودداری نمایند.

اتحادیه عرب پیش از این نسبت به وخامت زود هنگام روابط لبنان و خلیج فارس ابراز نگرانی کرده و از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درخواست کرده بود تا “در مورد اقدامات پیشنهادی برای اتخاذ تصمیم به منظور جلوگیری از اثرات منفی بیشتر بر اقتصاد در حال فروپاشی لبنان” عمیقأ فکر کنند.

 

منبع: الجزیره

برگردان: مهدی صابری

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x