صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیپلمات‌های تحت فشار طالبان: با فروش ویزا، تمدید پاسپورت و گواهی ازدواج زندگی می‌کنیم

سفارت‌خانه‌های افغانستان در سراسر جهان که از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کرده‌اند، با فشار فزاینده از سوی طالبان مواجه هستند. نمایندگی‌های سیاسی افغانستان، هم‌چنین با کمبود بودجه مواجه هستند و ماه‌ها است که حقوق کارمندان خود را پرداخت نکرده‌اند.

سفارت‌خانه‌های افغانستان در سراسر جهان که از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کرده‌اند، با فشار فزاینده از سوی طالبان مواجه هستند. نمایندگی‌های سیاسی افغانستان، هم‌چنین با کمبود بودجه مواجه هستند و ماه‌ها است که حقوق کارمندان خود را پرداخت نکرده‌اند.

پیک‌آفتاب: فرانس 24 در گزارشی گفته است که هیچ یک از حدود 60 سفیر، کنسول یا روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان که توسط حکومت پیشین منصوب شده‌اند، تاکنون تسلط طالبان بر افغانستان را نپذیرفته‌اند.

یوسف غفورزی، سفیر افغانستان در ناروی گفته است: “ما در وضعیت بسیار ناگوار قرار داریم، اما هنوز باید در این شرایط سخت به فعالیت خود ادامه دهیم.” به گفته غفورزی، سفارت‌خانه‌ها هنوز هم نقش مهمی برای افزایش هر گونه حمایت بشردوستانه و هم‌چنین گفتگوها در مسیر سیاسی برای تثبیت وضعیت دارند. او اما گفته که خود و هم‌کارانش ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند.

پیش‌تر گزارش شده بود که سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در ایالات متحده، هفته آینده تعطیل می‌شوند. یک مقام وزارت خارجه امریکا به فرانس 24 گفته است: “سفارت و کنسولگری افغانستان تحت فشار شدید مالی هستند. حساب‌های بانکی آن‌ها در دست‌رس‌شان قرار ندارد.” این مقام امریکایی افزوده که سفارت و واشنگتن ترتیباتی را برای “تعطیل منظم عملیات به گونه‌ای انجام داده‌اند که از تمامی دارایی‌های نمایندگی دیپلماتیک در ایالات متحده تا زمانی که دوباره فعالیت‌ از سر گرفته شود، محافظت و حفظ شود.”

به گزارش فرانس 24؛ در سراسر جهان، سفیران افغانستان مجبور به کاهش چشم‌گیر فعالیت‌های خود، کاهش هزینه‌ها و حتی نقل مکان به اماکن کوچک‌تر شده‌اند. فرید مومندزی، سفیر افغانستان در دهلی‌نو به خبرگزاری فرانس 24 گفته است: “سفارت هیچ کمک مالی از کابل دریافت نمی‎کند و در نبود حمایت مالی مورد نیاز و کاهش منابع، ماه‌هاست که نمی‌توانیم حقوق کارکنان را پرداخت کنیم و مجبور شدیم نیرو را کوچک کنیم و هزینه‌های ماموریت را به کم‌ترین حد ممکن برسانیم.”

با این همه، دیپلمات‌های افغانستان گفته‌اند که تسلیم طالبان نمی‌شوند. خالد زکریا، سفیر افغانستان در رم گفته است: “تهدید، ارعاب و خشونت در برخی از ماموریت‌های ما توسط کارمندان سابق ناراضی که از نظر ایدئولوژیک طرف‌دار طالبان هستند، وجود داشته است. طالبان تلاش کرد تا سفارت ما را متقاعد کند که از جانب آن‌ها کار کند، اما من جواب منفی دادم. پاسخ من تا زمانی‌که یک دولت فراگیر در افغانستان ایجاد نشود، باقی خواهد ماند.” غفورزی، سفیر افغانستان در ناروی هم می‌گوید: “وضعیت سختی است، اما ما می‌دانیم که هم‌چنان نماینده مردمی هستیم که در طول تاریخ خود از مشکلات بزرگی رنج برده‌اند.”

این در حالی است که در شماری انگشت‌شمار از کشورهای نزدیک افغانستان، برخی از سفیران پست‌های خود را ترک کرده‌اند و یا توسط طالبان اخراج شده‌اند. پاکستان اولین کشوری بود که طالبان به آن نماینده فرستادند. اما حتی در پاکستان نیز حقوق از ماه سپتمبر پرداخت نشده است. یک منبع در کنسولگری در پیشاور گفته که کارمندان با درآمد حاصل از هزینه‌های ویزا و تمدید پاسپورت و گواهی ازدواج زندگی می‌کنند. این منبع افزوده که سرکنسول جدید منصوب شده از سوی طالبان، فقط 50000 کلدار در ماه دریافت می‌کند.

در بیجینگ، زمانی‌که یک دیپلمات ارشد وفادار به طالبان به سمت سفارت منصوب شد، سفیر پیشین استعفا داد، اما اکنون به طور غیررسمی رهبری سفارت را بر عهده دارد. طالبان هم‌چنین توانسته‌اند نمایندگان خود را در ازبیکستان و ایران تحمیل کنند. روسیه هم اعلام کرده که آماده پذیرش «دو یا سه» دیپلمات از طرف طالبان است، اما آن‌ها جای سفیر فعلی را نخواهند گرفت.

طالبان قبلاً مدعی شده بودند که کنترل سفارت‌خانه‌های افغانستان را در دست دارند. از جمله امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان به تازگی در ترکیه گفته بود که سفیر افغانستان در ترکیه، از کابل هدایت می‌شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x