صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان برنده جایزه نوبل طب 2021 شدند

دو دانشمند به نام های “دیوید جولیوس” و “آردم پاتاپوتیان” زیست شناسان مالیکولی از ایالات متحده امریکا به خاطر کشف گیرنده های حسی لمس، حرارت و درد برنده نوبل طب سال 2021 شدند. کمیته نوبل گفته است که این دانشمندان از یکی از رازهای طبیعت پرده برداشته و آن را آفتابی کرده اند. پیک‌آفتاب: توماس […]

دو دانشمند به نام های “دیوید جولیوس” و “آردم پاتاپوتیان” زیست شناسان مالیکولی از ایالات متحده امریکا به خاطر کشف گیرنده های حسی لمس، حرارت و درد برنده نوبل طب سال 2021 شدند. کمیته نوبل گفته است که این دانشمندان از یکی از رازهای طبیعت پرده برداشته و آن را آفتابی کرده اند.

پیک‌آفتاب: توماس پرلمن، دبیر کل کمیته نوبل روز دوشنبه، 4 اکتوبر در یک برنامه زنده اعلام کرد که جایزه نوبل طب امسال به دو دانشمند زیست شناسی مالیکولی، دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان تعلق گرفته است. او گفت این دانشمندان “یکی از رازهای مهم طبیعت” را کشف کرده اند. این کشف به ما کمک میکند تا بفهمیم که ما چطور ماحول خود را حس میکنیم. یعنی چگونه گرما، سرما، درد و نیروهای میخانیکی تحرکاتی را در عصب به وجود می آورد که ما را قادر میسازد تا با محیط تطابق داشته باشیم.

هرچند انتظار میرفت که جایزه نوبل طب امسال به یکی از سازندگان واکسین کووید – 19 تعلق بگیرد. اما پرلمن گفت که یافته های این دانشمندان مهمترین کشف در عرصه طب و فیزیولوژی در سال 2021 میباشد.

پاتریک ارنفورس از کمیته نوبل گفت که دوید جولیوس 65 ساله از یک عنصر فعال در مرچ به نام کپسایسن برای تشخیص گیرنده های حسی عصبی که جلد را قادر به عکس العمل در برابر حرارت میسازند، استفاده کرده است. او علاوه کرد که پاتاپوتیان گیرنده های حسی جداگانه ای را در برابر فشار حساس هستند، در سلولهای که به تحریکات میخانیکی واکنش نشان میدهند، کشف کرده است. این عضو کمیته نوبل افزود: این مساله واقعأ یکی از رازهای طبیعت را فاش کرده است. این درواقع چیزی است که برای نجات زندگی ما حیاتی است. بنابراین این کشفیات عمیق و مهم اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x