صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده‌بان حقوق بشر: خبرنگاران در افغانستان عمداً هدف قرار می‌گیرند

دیده‌بان حقوق بشر، اعلام کرد که نیروهای امارت اسلامی، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها از جمله زنان را عمداً هدف قرار می‌دهند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، یک معاون والی امارت اسلامی، خبرنگاری را تهدید به اعدام کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر، اعلام کرد که نیروهای امارت اسلامی، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها از جمله زنان را عمداً هدف قرار می‌دهند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، یک معاون والی امارت اسلامی، خبرنگاری را تهدید به اعدام کرده است.

پیک‌آفتاب: دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود از رفتار نیروهای امارت اسلامی با خبرنگاران ابراز نگرانی کرده و گفته که مقامات امارت اسلامی اصحاب رسانه را تهدید می‌کنند. این سازمان در این گزارش، به یک نمونه از این تهدید اشاره کرده و گفته است: “معاون والی طالبان در یکی از ولایت‌ها به خبرنگاری که از تلاشی خانه‌به‌خانه و ضرب‌وشتم طالبان گزارش تهیه کرده بود، گفته است: اگر بار دیگر چنین گزارشی را پخش کند، او را در میان شهر حلق‌آویز خواهد کرد.”

‎این نهاد جهانی افزوده، استخبارات طالبان در ‎بسیاری موارد خبرنگاران را که از گروه طالبان انتقاد می‌کنند، تهدید به مرگ کرده و از آنان خواسته که همه گزارش‌ها را قبل از انتشار برای تایید به آنها بفرستند.

‎همچنین پاتریشیا گاسمن معاون آسیایی دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که مقررات رسانه‌ای جدید و تهدیدهای طالبان در برابر روزنامه‌نگاران، نشان دهنده تلاش‌های گسترده برای خاموش کردن انتقادات از امارت اسلامی است.

‎این در حالی است که وزارت امر به معروف امارت اسلامی به تاریخ 30 عقرب، در دستورالعمل تازه، محدودیت‌های جدیدی را بر تلویزیون‌ها وضع کرده است. بر اساس این دستورالعمل، رسانه‌های تصویری نباید فلم‌هایی را نشر کنند که “خلاف اصول شرعی و ارزش‌های افغانی بوده و نیز نشر فلم‌های داخلی و خارجی که در آن فرهنگ و عنعنات بیگانگان بازتاب یافته و سبب بداخلاقی در اجتماع می‌شود،” منع قرار داده شده است.

‎بر اساس مقررات جدید امارت اسلامی، مجریان زن باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. نشر سریال‌ها و برنامه‌های تمثیلی که در آن ممثلین زن حضور داشته باشند، منع شده است.

واکنش‌ها به دستورالعمل تازه امارت اسلامی برای رسانه‌ها

همچنین مقامات امارت اسلامی دو روز پیش در نشستی با رسانه‌ها، از آنها خواستند که نشرات‌شان را مطابق شریعت اسلامی تنظیم نمایند.

‏امارت اسلامی: رسانه‌ها «فرهنگ بیگانه» را ترویج نکنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x