صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده‌بان حقوق بشر: حملات شبانه‌ی طالبان وحشتناک است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که طالبان پس از تسلط بر افغانستان در 15 اگست، دست به حملات انتقام‌جویانه زده و حدود 100 عضو نیروهای امنیتی پیشین را به قتل رسانده است. این سازمان به نقل از فعالان مدنی در هلمند نیز گفته که «حملات شبانه‌ی طالبان وحشتناک است.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که طالبان پس از تسلط بر افغانستان در 15 اگست، دست به حملات انتقام‌جویانه زده و حدود 100 عضو نیروهای امنیتی پیشین را به قتل رسانده است. این سازمان به نقل از فعالان مدنی در هلمند نیز گفته که «حملات شبانه‌ی طالبان وحشتناک است.»

پیک‌آفتاب: سازمان دیدبان حقوق بشر در این گزارش از قتل و ناپدید شدن 100 عضو نیروهای امنیتی پیشین افغانستان در 100 روز حاکمیت طالبان خبر داده است. دیده‌بان حقوق بشر گفته که این آمار تنها در چهار ولایت به ثبت رسیده است. به اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، نیروهای طالبان در ولایت‌های غزنی، قندهار، قندز و هلمند یک‌صد عضو پیشین نیروهای امنیتی افغانستان را محکمه صحرایی و اعدام کرده‌اند. طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، برخی از اعضای نیروهای امنیتی سابق، به صورت اجباری ناپدید می‌شوند.

پاترشیا گاسمن، مدیر بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر در حساب توییتر خود نوشته است: “هیچ بخششی برای امثال شما نیست، این چیزی است که طالبان به برخی از مقامات سابق دولت افغانستان گفته‌اند.”

از سویی هم این سازمان به نقل از فعالان مدنی آورده که حملات شبانه طالبان وحشتناک است. در حساب توییتر دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یک فعال مدنی در هلمند آمده است: “حملات شبانه طالبان وحشتناک است. آنها به بهانه خلع سلاح نیروهای امنیتی سابق که سلاح تسلیم نکرده‌اند انجام می‌شود. آنهایی که «ناپدید می‌شوند» قربانیان حملات شبانه هستند. خانواده‌ها نمی‌توانند گزارش یا تأیید کنند.”

به نوشته این سازمان، اکثر قتل‌های انجام شده مخفی می‌ماند؛ زیرا خانواده‌ها جرأت نمی‌کنند تا قتل اعضای خانواده خود را گزارش کنند. آنها از ترس طالبان سکوت می‌کنند.

این در حالی است که طالبان در آغاز تسلط شان بر قدرت عفو عمومی اعلام کردند. پس از آن نیز مقامات ارشد امارت اسلامی بارها از طرفداران خود خواسته‌اند که دست از کشتن افراد و شهروندان افغانستان بردارند. اخیراً ملامحمد یعقوب، وزیر دفاع امارت اسلامی در یک پیام صوتی به شدت از کشتار شهروندان افغانستان توسط نیروهای امارت اسلامی انتقاد کرده بود. او گفته بود که اگر علیه کسی ادعای وجود دارد، باید از طریق دادگاه‌های اسلامی پیگیری شود و نیروهای امارت اسلامی حق ندارند کسی را شکنجه و یا آزار و اذیت کند.

وزیر دفاع امارت اسلامی: برخی بزرگان، جنایت‌کاران را وارد صفوف طالبان می‌کنند

طالبان تاکنون به این گزارش دیده‌بان حقوق بشر واکنش نشان نداده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x