صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده‌بان حقوق بشر: اعدام دسته‌جمعی در عربستان، «نمایش وحشیانه از حکومت استبدادی» است

به دنبال نشر گزارش‌ها از بزرگترین اعدام دسته‌جمعی در عربستان سعودی، دیده‌بان حقوق بشر گفته که سوءاستفاده سیستماتیک و گسترده دستگاه قضایی عربستان سعودی، نشان دهنده این است که محاکمه هیچ یک از این افراد اعدام شده، عادلانه نبوده است.

به دنبال نشر گزارش‌ها از بزرگترین اعدام دسته‌جمعی در عربستان سعودی، دیده‌بان حقوق بشر گفته که سوءاستفاده سیستماتیک و گسترده دستگاه قضایی عربستان سعودی، نشان دهنده این است که محاکمه هیچ یک از این افراد اعدام شده، عادلانه نبوده است.

پیک‌آفتاب: دیده‌بان حقوق بشر امروز با نشر یک بیانیه، اعلام کرد که اعدام 81 مرد در 12 مارچ 2022 توسط مقامات سعودی علی‌رغم وعده‌های اخیر برای کاهش استفاده از مجازات اعدام، بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی آن در سال‌های اخیر بوده است. به اساس بیانیه، سوءاستفاده‌های گسترده و سیستماتیک در سیستم عدلی عربستان سعودی نشان می‌دهد که برای هیچ یک از این افراد محاکمه عادلانه وجود نداشته است.

به نوشته بیانه، فعالان سعودی به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که 41 نفر از افراد اعدام شده، متعلق به اقلیت شیعه این کشور بودند. بیانیه افزوده که اقلیت شیعه در عربستان سعودی مدت‌هاست از تبعیض و خشونت سیستماتیک توسط دولت رنج می‌برند. بسیاری از شیعیان سعودی در حال گذراندن زندان طولانی‌مدت، در انتظار اعدام هستند. بیانیه هم‌چنین افزوده که بسیاری از شیعیان در عربستان سعودی، به دلیل اتهامات مربوط به اعتراض در پی محاکمه‌های آشکارا، ناعادلانه اعدام شده‌اند.

در همین حال؛ مایکل پیج، معاون مدیر خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: “اعدام دسته‌جمعی 81 مرد در آخر هفته گذشته در عربستان سعودی، نمایشی وحشیانه از حکومت استبدادی آن و یک سیستم قضایی بود که عادلانه بودن محاکمات و احکام آن‌ها را در تردید جدی قرار می‌دهد.” به گفته این مقام دیده‌بان حقوق بشر، بی‌رحمی تکان‌دهنده رفتار دولت سعودی پس از آن تشدید می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها بعد از این واقعه و از طریق رسانه‌ها از مرگ عزیزان خود مطلع شدند.

عربستان سعودی به تاریخ ۱۲ مارچ، دست‌کم ۸۱ تن را که ۴۱ تن آنان افراد متعلق به اقلیت مذهبی شیعه در آن کشور بودند، اعدام کرد.

اعدام دسته‌جمعی در عربستان سعودی؛ 81 نفر اعدام شدند

وزارت داخله عربستان سعودی با نشر نام‌های این افراد گفته بود که آنان به دلیل جنایاتی از جمله قتل و ارتباط با گروه‌های تروریستی خارجی و هم‌چنین جرایم جنایی از جمله ترور مقام‌ها و مهاجران اعدام شده‌اند. در میان اعدام شده‌گان، هفت شهروند یمن و یک شهروند سوریه نیز شامل بوده‌اند.

گفتنی است که اعدام دسته‌جمعی ۸۱ تن در عربستان یکی از بزرگ‌ترین اعدام‌های دسته‌جمعی در تاریخ این کشور است. این در حالی است که پیش از این مقام‌های عربستان سعودی تعهد داده بودند که مجازات اعدام برای بیش‌تر جرایم غیر از توهین به مقدسات اسلامی را محدود کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x