صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دومین بسته کمکی به ارزش میلیون‌ها دالر به افغانستان رسید

بانک مرکزی اعلام کرده که دومین بسته از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، امروز به بانک بین‌المللی افغانستان تحویل داده شده است. این بانک اما، مقدار این بسته کمکی را اعلام نکرده است. در همین حال، گروه بین‌المللی بحران از امریکا خواسته که پول‌های مسدود شده افغانستان را به صورت "تدریجی" آزاد کند.

بانک مرکزی اعلام کرده که دومین بسته از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، امروز به بانک بین‌المللی افغانستان تحویل داده شده است. این بانک اما، مقدار این بسته کمکی را اعلام نکرده است. در همین حال، گروه بین‌المللی بحران از امریکا خواسته که پول‌های مسدود شده افغانستان را به صورت “تدریجی” آزاد کند.

پیک‌آفتاب: گروه بین‌المللی بحران در گزارش تازه خود می‌گوید که فشار اقتصادی بعید است رفتار طالبان را تغییر دهد و پیشنهاد کرده واشنگتن به صورت “تدریجی” دارایی‌های‌ مسدود شده بانک مرکزی افغانستان و یک قسط اولیه را به صورت “آزمایشی” آزاد ‌کند.

این گروه در گزارشی با عنوان “فراتر از کمک‌های اضطراری؛ پیش‌گیری از فاجعه انسانی در افغانستان” گفته که تحریم‌های اقتصادی آسیب‌پذیرترین شهروندان افغانستان را متضرر خواهد کرد و “فروپاشی دولت افغانستان به صورت وحشتناکی به اعتبار کشورهای غربی لطمه خواهد زد که در حال حاضر با عقب‌نشینی آشفته لکه‌دار شده است.”

در این گزارش تاکید شده که کمک‌های اضطراری کافی نیست، برای جلوگیری از شکست دولت و گرسنگی جمعی در افغانستان “کشورهایی که با طالبان جنگیدند باید تصمیم بگیرند که به نهادهای دولتی در ارائه خدمات ضروری از جمله مراقبت‌های صحی، آموزش و پرورش و نظام اولیه مالی کمک کنند.”

گروه بحران توصیه کرده که دولت ایالات متحده و متحدانش باید راه‌هایی برای تزریق نقدینگی به بازارهای ارز افغانستان بیابند. این کار به بانک مرکزی افغانستان اجازه می‌دهد تا ارزش افغانی را تنظیم کند و حراج‌های دالر را مانند دولت پیشین اجرا کند.

این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده که در ادامه کمک‌های بشردوستانه با افغانستان، امروز دومین بسته کمکی به افغانستان رسیده است. این بانک اما نگفته این بسته کمکی چه مقدار است، اما تاکید کرده که آن را بانک بین‌المللی افغانستان تحویل گرفته است.

این در حالی است که اولین بسته کمکی به میزان 16 میلیارد دالر نیز روز گذشته تحویل بانک مرکزی افغانستان شده است. این 16 میلیون دالر را یوناما یا نمایندگی سازمان ملل در افغانستان به بانک مرکزی افغانستان تحویل داده است.

پیشتر نیز، بانک جهانی از آزادشدن ۲۸۰ میلیون دالر ذخایر ارزی افغانستان خبر داده و گفته بود که این پول پس از تایید ۳۱ تمویل کننده بانک جهانی از طریق سازمان جهانی غذا و صندوق وجهی سازمان ملل برای کودکان در افغانستان مصرف خواهد شد.

بانک جهانی تا یک هفته دیگر در مورد انتقال پول به افغانستان تصمیم  می‌گیرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x