صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دور سرگردان طالبان برای جامعه جهانی

اما پرسش کلان که ذهن تمام دانشجویان را مشغول کرده این است، طالبان برای بازگشایی دانشگاه‌ها با حضور دختران چه نقشه‌های دارند؟ آیا طالبان سیاست می‌کنند؟

بنابر اعلامیه وزارت تحصیلات عالی، دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی پس از یک وقفه طولانی دوباره با حضور دختران بازگشایی شدند، پس از تسلط طالبان در نیمه اگست، دختران و زنان مدرس اجازه حضور به دانشگاه‌ها را نداشتند. دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم در کشور، از بازگشت به کلاس‌های درسی بازداشته شدند.

البته که دانشگاه‌ها در مناطق گرمسیر در حالی آغاز شده که دختران دانشجو و زنان مدرس باید مطابق دستورالعمل ویژه طالبان به کلاس و کار برگردند.

اما پرسش کلان که ذهن تمام دانشجویان را مشغول کرده این است، طالبان برای بازگشایی دانشگاه‌ها با حضور دختران چه نقشه‌های دارند؟ آیا طالبان سیاست می‌کنند؟

کارشناسان امور آموزشی گفته‌اند که بازگشایی دانشگاه‌ها خاک به چشم زدن مردم است، با این حال چنین برداشت می‌شود که طالبان درپی به دست آوردن اعتماد جامعه جهانی است. حضور دختران در دانشگاه‌ها با دستورالعمل ویژه طالبان و جداسازی صنف‌های درسی تاثیری منفی بالای کیفیت آموزش و روحیه دانشجویان دارد. طالبان با این‌که رضایت کامل برای آموزش دختران ندارند، اما با این امر می‌خواهند با جامعه جهانی به توافق رسیده و از محدودیت‌های وضع شده بر خودشان بکاهند.

از سویی هم، طالبان گفته‌اند که محتوای دروس باید مطابق به شریعت اسلامی باشد و اساساً با تدریس تمام مضامین مشکل داریم و علوم بشری و اجتماعی که اکثراً محتویات آن‌ها در تضاد با شریعت است را لغو می‌کنیم. طالبان هم‌چنین گفتتند که هر مضمونی که در تضاد با شریعت باشد، از دانشگاه‌ها حذف می‌شوند.

با این حال وضع چنین محدودیت‌ها بالای دانشجویان دختر از سوی طالبان و زنان مدرس باعث می‌شود که کیفیت آموزش پایین بیاید و به صنف‌های دختر و پسر یکسان توجه صورت نگیرد. زنان مدرس خودمختاری در تدریس را از دست داده و باعث اختلال در نحوه آموزش می‌شود.

طالبان بارها گفته‌اند که در اسلام برای آموزش محدودیت وجود ندارد، اما طالبان از افرادی ترس دارند که بتوانند آزادانه فکر کنند و آگاهی کامل و درک بهتری داشته باشند. به همان لحاظ می‌خواهند که مضامین اجتماعی و بشری را از دانشگاه‌ها حذف کنند. چون‌که طالبان آگاه شدن دانشجویان را به چنین مسایلی تهدید علیه حکومت و عمل‌کردهای خودشان می‌دانند.

تنها اجازه دادن دختران در دانشگاه‌ها کافی نیست، در کیفیت آموزش، مواد درسی و تدریس یکسان‌سازی شود و به دانشجویان دختر با پوشش به روش سابق اجازه ورود به دانشگاه‌ها داده شود در غیر آن این عمل طالبان یک گام نمادین برای سازش با جامعه جهانی است که بتوانند پول‌های مسدود شده را آزاد کنند و یک قدم به سازش نزدیک‌تر شوند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x