صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دوحه محل گرم برای بحث‌های داغ افغانستان؛ گفتگوها میان مقام‌های امریکا و امارت اسلامی رسماً آغاز شد

هیأت امریکایی و امارت اسلامی امروز دوشنبه 8 قوس رسماً در دوحه، پایتخت قطر وارد گفتگو شدند. دوحه، پایتخت قطر محل گرم برای بحث‌های داغ افغانستان است و هر دو جناح در مورد قضایای افغانستان و خواست‌های خود چانه‌زنی می‌کنند. اکنون گفتگوها میان مقام‌های امریکایی و هیأت امارت اسلامی به سرپرستی امیرخان متقی، در دوحه جریان دارد.

بحث‌ها میان هیأت امریکا، اتحادیه اورپا و امارت اسلامی امروز دوشنبه 8 قوس رسماً در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.

پیک‌آفتاب: هیأت امریکایی و امارت اسلامی امروز دوشنبه 8 قوس رسماً در دوحه، پایتخت قطر وارد گفتگو شدند. دوحه، پایتخت قطر محل گرم برای بحث‌های داغ افغانستان است و هر دو جناح در مورد قضایای افغانستان و خواست‌های خود چانه‌زنی می‌کنند. اکنون گفتگوها میان مقام‌های امریکایی و هیأت امارت اسلامی به سرپرستی امیرخان متقی، در دوحه جریان دارد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه می‌گوید، خواسته‌ها و نگرانی‌های دو طرف در این نشست به طور عمیق مورد بحث قرار خواهند گرفت.

اولویت گفتگوهای امارت اسلامی با امریکا در این نشست، آزادسازی ذخایر بانکی است که امریکا از آغاز تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، آن را مسدود کرده است. علاوه بر این، به رسمیت شناختن امارت اسلامی نیز در صدر آجنداها قرار دارد و از اولویت‌های مهم این نشست به حساب می‌آید.

خبرها حاکی از آن است پیش از گفتگو با طرف امریکایی، هیأت امارت اسلامی در دو روز گذشته با نمایندگان اتحادیه اروپا گفتگو کرده و خواهان ادامه کمک‌های بشردوستانه شده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی و رئیس این هیأت در دوحه می‌گوید، در این گفتگوها روی موضوعات محتلف بحث شد و هر دو طرف روی برخی موارد به توافق رسیدند. متقی افزود: “ما به این نتیجه رسیدیم که در قسمت افزایش کمک‌های بشردوستانه، بازگشایی دفاتر اتحادیه اروپا در افغانستان و برخی دیگر موضوعات پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، همچنین قرار شد به برگزاری چنین نشست‌هایی ادامه دهیم و در آینده نیز نشست‌های مشابهی برگزار کنیم.”

اتحادیه اروپا پس از گفتگو با امارت اسلامی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که امارت اسلامی در جریان این نشست در قطر خواستار همکاری برای ادامه فعالیت میدان‌های هوایی افغانستان به ویژه کابل شده اند.

در بخشی از اعلامیه اتحادیه اروپا چنین آمده است: “این گفتگو به معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست بلکه بخشی از تعامل عملیاتی اتحادیه اروپا برای تأمین منافع این اتحادیه و مردم افغانستان است”.

اداره اقدام خدمات خارجی اتحادیه اروپا افزوده است که هر دو طرف نسبت به وضعیت انسانی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند و با تاکید بر دوام خدمات بشردوستانه برای افغانستان خواستار ارائه کمک‌های بین‌المللی با روش‌های منظم و از طریق نهادهای غیردولتی به ویژه سازمان ملل شده‌اند.

در اعلامیه هم‌چنان آمده، امارت اسلامی در این گفتگوها وعده سپردند که علاوه بر تعهد خود به حاکمیت قانون و حکومت‌داری خوب، روند پرداخت حقوق تمام کارمندان دولتی را که از ماه می تاکنون حقوق دریافت نکرده‌اند، از سر خواهد گرفت.

در بخش دیگری از اعلامیه آمده است که هیأت اتحادیه اروپا بر اهمیت دموکراسی در گفتگوهای خود با امارت اسلامی تاکید کردند و خواستار اجرای هرگونه اصلاحات احتمالی قانون اساسی از طریق یک روند شفاف و مشارکتی شد تا همه جریان‌ها خود را در آیینه آن ببینند.

در اعلامیه همچنان آمده است که اتحادیه اروپا از امارت اسلامی خواسته است تا اقدامات سریع، معنادار و قاطع را برای تشکیل حکومت همه‌شمول انجام دهد تا از جامعه افغانستان بر اساس وابستگی‌های قومی، سیاسی و مذهبی نمایندگی کند.

اعلامیه تصریح می‌کند که اتحادیه اروپا در کنار آموزش زنان بر کار آنان نیز تاکید کرده و از امارت اسلامی خواسته است تا زنان را در بست‌های بلند دولتی استخدام کنند تا راه را برای آشتی ملی هموار و زمینه توسعه ملی را فراهم سازند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x