صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ده‌ها کارمند دولتی در زندان هرات

اسکای نیوز در گزارشی از زندان طالبان در هرات ادعا کرده که این زندان مملو از کارمندان دولت پیشین است. هم‌چنین گفته شده که زندانیان در این زندان بدون دلیل و محاکمه نگه‌داری می‌شوند.

اسکای نیوز در گزارشی از زندان طالبان در هرات ادعا کرده که این زندان مملو از کارمندان دولت پیشین است. هم‌چنین گفته شده که زندانیان در این زندان بدون دلیل و محاکمه نگه‌داری می‌شوند.

پیک‌آفتاب: این گزارش نشان می‌دهد که سلول‌های زندان اصلی هرات پُر شده است. در هر یک از سلول‌ها، حدود 40 مرد روی زمین دراز کشیده‌اند و برخی روی تخت‌های دوطبقه نشسته‌اند. در برخی سلول‌ها کودکان 12 ساله نیز نگه‌داری می‌شوند.

اسکای نیوز که به صورت انحصاری اجازه تهیه گزارش از این زندان را به دست آورده، ادعا می‌کند که ده‌ها زندانی بدون دلیل و محاکمه در آن نگه‌داری می‌شوند. این گزارش در حضور والی طالبان در هرات و محافظان مسلح او تهیه شده است.

محمدنبی خلیلی، رئیس زندان هرات، به اسکای نیوز گفته که او قبل از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست گذشته، یک زندان مخفی را اداره می‌کرده است. او می‌گوید که در آن زمان، آن‌ها هر شب زندانیان خود را به مکان‌های مختلف منتقل می‌کردند تا از حملات ائتلاف جلوگیری کنند.

برخی از زندانیان به اسکای نیوز گفته‌اند که حدود پنج ماه در این سلول‌ها بوده‌اند. آنان می‌گویند که هیچ محاکمه‌ای نداشته‌اند و هیچ روند قضایی را طی نکرده‌اند. یکی از زندانیان هم گفته که بسیاری از زندانیان، کارمندان سابق دولت هستند. او افزوده است: “همه ما را بدون هیچ مدرک و محاکمه‌ای به این‌جا آورده‌اند و ما نمی‌دانیم چه زمانی قرار است بیرون بیاییم.”

گزارش‌گر اسکای نیوز می‌گوید، رئیس زندان هرات به سرعت این گفتگو را قطع می‌کند و به مترجم دستور می‌دهد که این را ترجمه نکند و از ما می‌خواهد که ادامه دهیم.

تیم اسکای نیوز کودکان 12 ساله را در داخل زندان هرات دیده که گفته‌اند به دلیل “دزدیدن بایسکل” آن‌جا هستند.

این در حالی است که فرید احمدی، قوماندان قول اردوی عملیات‌های خاص حکومت پیشین ادعا کرده که طالبان حدود ۴۰ زندان به صورت خودسرانه و به دور از دید رسانه‌ها و مردم ایجاد کرده‌اند. احمدی گفته که در این زندان‌ها  جوانان را شکنجه می‌کنند. او در حساب توییتر خود نوشته است: “حدود ۴۰ زندان خودسرانه طالبان در افغانستان به مراکز جنایت قرون وسطایی و شکنجه جوانان تبدیل شده که رسانه‌های آزاد به ‌آن‌ها دسترسی ندارند.”

این در حالی است که مقامات طالبان به جامعه جهانی وعده کرده‌اند که برای تمامی کارمندان دولت پیشین و کسانی که در کنار نیروهای خارجی کار کرده‌اند، عفو عمومی اعمال می‌شود. مقامات ارشد طالبان پیش از این بارها تاکید کرده‌اند که عفو عمومی برای همه است. پیش‌تر ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان به افراد امارت اسلامی گفته بود که عفو عمومی اعلام شده از سوی او احترام بگذارند و دست از انتقام‌جویی بردارند.

هشدار هبت‌الله به افراد طالبان؛ به عفو من احترام بگذارید و نظامیان سابق را به دلیل جنایات سابق مجازات نکنید

هشدار وزیر داخله طالبان به حوزه‌های امنیتی کابل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x