صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دعوت ریاض از رئیس جمهور چین برای سفر به عربستان

عربستان سعودی از شی‌جین پینگ، رئیس‌ جمهور چین دعوت کرد تا به این کشور سفر کند و تعاملات اقتصادی و سیاسی خود را گسترش دهند.

عربستان سعودی از شی‌جین پینگ، رئیس‌ جمهور چین دعوت کرد تا به این کشور سفر کند و تعاملات اقتصادی و سیاسی خود را گسترش دهند.

پیک‌آفتاب: وال‌استریت ژورنال با نشر گزارشی گفته است که انتظار می‌رود این سفر پس از ماه رمضان و در اوایل ماه اپریل 2022 انجام شود. سفر شی‌جین پینگ به عربستان می‌تواند اولین سفر خارجی رئیس ‌جمهور چین از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 باشد.

به نظر می‌رسد شرکای منطقه‌ای واشنگتن روابط امنیتی و اقتصادی جدیدی را دنبال می‌کنند. سفر شی‌جین پینگ به ریاض می‌تواند به عربستان سعودی کمک کند تا تقویت روابط خود با بیجینگ را حفظ کرده و با چنین اتحاد، مناسبات خاورمیانه را تغییر دهد.

در گزارش به نقل از یک مقام سعودی چنین آمده است: “روابط دو کشور عربستان و چین فقط  خرید نفت و اسلحه نیست. ولیعهد و شی، دوستان نزدیک‌اند و هر دو می‌دانند که برای روابط قوی‌تر، ظرفیت زیادی وجود دارد”.

این دعوت در حالی انجام می‌شود که روابط عربستان سعودی با امریکا تیره شده است. همان‌طور که وال‌استریت ژورنال در گزارش خود اشاره می‌کند، بن سلمان در هفته‌های اخیر از صحبت با بایدن درباره تلاش‌ برای کاهش افزایش قیمت نفت خودداری کرده بود.

در طول تهاجم روسیه به اوکراین، عربستان سعودی درخواست‌های امریکا برای استخراج بیش‌تر نفت به ‌منظور کنترل قیمت‌ فزاینده نفت خام را رد کرده است.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در جنوری 2021، شراکت راهبردی عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و امریکا تیره شده است. جنگ در یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، از مواردی‌اند که به تیره‌تر شدن روابط دو کشور افزوده است.

با این حال؛ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با نشریه اتلانتیک که اوایل این ماه منتشر شد، گفت برایش اهمیتی ندارد که بایدن موضوعاتی درباره او را درک نمی‌کند و دچار سوءتفاهم است.

این در حالی مطرح می‌شود که کرملین به غرب هشدار داد که امریکا و متحدان‌اش باید منافع روسیه را در توافق هسته‌ای با ایران در نظر بگیرند.

هشدار دوباره کرملین به غرب: منافع روسیه در برجام باید تامین شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x