صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دست‌کم 72 مورد قتل صحرایی توسط طالبان

سازمان ملل گفته که اتهام‌های معتبری در مورد بیش از ۱۰۰ مورد قتل فراقضایی در افغانستان، بعد از تصرف قدرت توسط طالبان، به دست آورده است. این سازمان گفته که طالبان مسئول اکثر این قتل‌ها می‌باشند.

سازمان ملل گفته که اتهام‌های معتبری در مورد بیش از ۱۰۰ مورد قتل فراقضایی در افغانستان، بعد از تصرف قدرت توسط طالبان، به دست آورده است. این سازمان گفته که طالبان مسئول اکثر این قتل‌ها می‌باشند.

پیک‌آفتاب: ندی الناشف، معاون کمیساری حقوق بشر سازمان ملل امروز سه‌شنبه، ۱۴ دسمبر، گفت که ادامه گزارش‌ها در مورد این‌گونه قتل‌ها با وجود اعلام عفو عمومی از سوی طالبان، برای او هشدار دهنده است. الناشف به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته است: “از ماه اگست تا نوامبر اتهام‌های معتبری در مورد قتل ۱۰۰ تن از اعضای نیروهای امنیتی و افراد مرتبط با حکومت پیشین دریافت شده است.” او افزوده که دست کم ۷۲ مورد از این قتل‌ها توسط طالبان صورت گرفته است.

به گفته این مقام سازمان ملل، در چندین واقعه اجساد کشته شده‌ها در ملاء عام به نمایش گذاشته که این کار ترس را در میان بخش قابل توجهی از جمعیت تشدید بخشیده است. او هم‌چنین گفت که از جمله ۵۰ تن به ظن عضویت در داعش که گروه رقیب طالبان است، حلق‌آویز یا سر بریده شده‌اند.

به گفته این مقام بخش حقوق بشر سازمان ملل، دست‌کم هشت فعال مدنی و دو خبرنگار افغانستانی از ماه اگست به بعد کشته شده‌اند. او هم‌چنین گفته که سازمان ملل، ۵۹ مورد بازداشت غیرقانونی و تهدید را ثبت کرده است.

خانم الناشف که در یک جلسه عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان سخن می‌گفت، امنیت قاضیان افغانستان، سارنوالان، وکلای مدافع و به ویژه زنانی که در بخش حقوقی کار می‌کنند، در معرض تهدید قرار دارد.

پیش از این سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی از دست‌کم ۴۷ مورد اعدام عجولانه در افغانستان خبر داده بود که به دنبال آن، ایالات متحده امریکا و دیگر کشورها اقدامات طالبان را نکوهش کردند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده بود که افراد کشته شده از اواسط اگست تا ماه اکتبر اعضای سابق نیروهای امنیتی و امنیت ملی حکومت پیشین بوده‌اند که تسلیم شده و یا توسط طالبان بازداشت شده بودند.

اما قاری سعید خوستی، از سخنگویان طالبان گزارش دیده‌بان حقوق بشر را رد کرده و مدعی شده بود که این گزارش مبتنی بر شواهد نیست. خوستی گفته بود که مواردی از کشته شدن اعضای نیروهای امنیتی سابق افغانستان وجود داشته است، اما این قتل‌ها «به دلیل رقابت‌ها و دشمنی‌های شخصی» صورت گرفته است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x