صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

در اولین روز نشست اسلو چه گذشت؟

در اولین روز نشست اسلو، هیئت طالبان با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان دیدار کرد. هدا خموش که به نمایندگی از زنان معترض کابل به ناروی رفته، خواهان رهایی فوری و بدون قیدوشرط فعالین زن از سوی طالبان شد.

در اولین روز نشست اسلو، هیئت طالبان با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان دیدار کرد. هدا خموش که به نمایندگی از زنان معترض کابل به ناروی رفته، خواهان رهایی فوری و بدون قیدوشرط فعالین زن از سوی طالبان شد.

پیک‌آفتاب: هدا خموش که به نمایندگی از زنان معترض کابل برای گفتگو با هیئت طالبان به ناروی رفته است، در جریان سخنرانی خود از وزیرخارجه طالبان خواسته که به کابل زنگ بزند و به طالبان بگوید، فعالین زن که در بازداشت به سر می‌برند را فوری و بدون قیدوشرط آزاد کند.

متقی به کابل زنگ زده و در جواب گفته که طالبان کسی از فعالین زن را بازداشت نکرده است. وزیر خارجه طالبان گفته ممکن است این فعالین توسط “افراد نامطلوب” طالبان بازداشت شده باشد که کمیسیون تصفیه درحال پاک‌سازی آن‌ها است.

در زمان سخنرانی هدا خموش نمایندگان امریکا و اتحادیه اروپا هم حضور داشتند.

هیئت طالبان به شرکت کنندگان نشست اسلو وعده کرده که طالبان به زودی وزارت زنان با معیارهای امارت اسلامی را فعال می‌کند.

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در توییتی نوشته که همراه با رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان و نمایندگان وزارت مالیه و آژانس توسعه بین المللی امریکا (یواس‌اید) در اسلو حضور دارند و به گفته وی به “دیپلماسی شفاف” با طالبان ادامه خواهند داد.

وست نوشته است که از ابتکار ناروی برای گردهم آوردن نمایندگان جامعه مدنی افغانستان و طالبان برای گفتگو استقبال می‌کنیم و گفته است که “رهبران جامعه مدنی ستون فقرات جوامع سالم و اقتصاد مرفه هستند.”

هم‌زمان با نشست اسلو، همایش‌هایی در بامیان و بلخ برگزار شده و زنان از این‌که در نشست ناروی بر سر حقوق‌شان معامله شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

هم‌چنین تظاهرات‌هایی در چند شهر اروپا از جمله اسلو و لندن در اعتراض به دعوت از هیئت طالبان به ناروی برگزار شده است.

اولین روز نشست ناروی به دیدار هیئت طالبان با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان اختصاص یافت. این نشست پشت درهای بسته برگزار گردید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x