صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

درگیری میان گروه‌های رقیب در پایتخت لیبیا منجر به کشته شدن 23 تن شد

درگیری‌های شدید که جمعه‌شب 26 اگست، میان جناح‌های متخاصم در طرابلس، پایتخت لیبیا آغاز شد و تا صبح روز شنبه 27 اگست ادامه داشت، سبب کشته شدن 23 تن شده است.

درگیری‌های شدید که جمعه‌شب 26 اگست، میان جناح‌های متخاصم در طرابلس، پایتخت لیبیا آغاز شد و تا صبح روز شنبه 27 اگست ادامه داشت، سبب کشته شدن 23 تن شده است.

پیک‌آفتاب: وزارت صحت طرابلس روز شنبه اعلام کرد که در اثر این درگیری، 140 تن زخمی شده‌اند. این وزارت‌خانه با محکوم کردن این «جنایت جنگی» گفته است که در جریان این درگیری شش شفاخانه مورد حمله قرار گرفته و آمبولانس‌ها نتوانستند به مناطق آسیب‌دیده برسند.

در این درگیری‌ها علاوه بر استفاده از سلاح‌های خفیف و ثقیل، صدای چندین انفجار قوی در اطراف طرابلس نیز شنیده شد.

این درگیری‌ها در مرکز شهر طرابلس پس از آن رخ داد که یکی از قوی‌ترین گروه‌های متخاصم در مرکز پایتخت طرابلس بر پایگاه یک رقیب حمله کرد.

در همین حال، رویترز از قول شاهدان گزارش داده است که این حمله موجب درگیری دو جناح رقیب شد که ساعت‌ها ادامه یافت و مردم منطقه را وحشت‌زده کرد و ترس آن پیدا شد که این درگیری‌ها احتمالاً به سایر ساحات گسترش یابد.

ماموریت خاص سازمان ملل برای لیبیا خواستار «توقف فوری خصومت‌ها» شد. این ماموریت در هفته جاری هشدار داد که هرگونه اقدام خشونت‌آمیز برای حل مناقشه، وضعیت سیاسی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

سفارت امریکا در لیبیا نیز اعلام کرد که از این درگیری‌ها «بسیار نگران» است.

تا حال مشخص نشده است که آیا این درگیری به دلیل بُن‌بست گسترده سیاسی حکومت لیبیا به وقوع پیوسته است یا خیر، اما هرگونه درگیری در لیبیا ممکن است خطر درگیری میان سایر گروه‌ها را در پی داشته باشد.

در همین حال؛ عبدالمنم سالم، یکی از باشندگان طرابلس در مورد این درگیری‌ها گفت: “بی‌نهایت وحشت‌ناک بود. من و خانواده‌ام به دلیل این درگیری نتوانستیم بخوابیم. صدای درگیری‌ها بی‌نهایت بلند و وحشت‌ناک بود.”

او در ادامه گفت:‌ “ما بیدار ماندیم که مبادا دفعتاً مجبور به ترک خانه شویم. احساس بی‌نهایت وحشت‌ناک وجود داشت، زیرا در هفته‌های اخیر نیروهای مسلح که از جناح‌های رقیب سیاسی حمایت می‌کنند، همواره در طرابلس علیه هم‌دیگر بسیج شده‌اند. کاروان‌های بزرگ نظامی در اطراف شهر در حرکت می‌شدند و برای رسیدن به اهداف‌شان، قوای طرف مقابل را تهدید می‌کردند.”

تصاویر و ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده، وسایط نظامی را نشان می‌دهند که در جاده‌ها گشت‌زنی می‌کنند،‌ جنگجویان در جاده‌ها شلیک می‌کنند و باشندگان محل تلاش می‌کنند تا آتشی را که در برخی ساحات شعله‌ور شده است، خاموش کنند. اما رویترز صحت و سقم این تصاویر و ویدیوها را از منابع مستقل تا حالا تایید نتوانسته است.

علی 23 ساله که نخواست تخلص‌اش در گزارش ذکر شود، به رویترز گفته است که هم‌راه با خانواده‌اش مجبور شد تا آپارلمانی را که در آن زندگی می‌کرد،‌ ترک کند. او گفت: “ما نمی‌توانستیم بیش‌تر در آن‌جا اقامت کنیم و زنده هم بمانیم.”

دانشگاه طرابلس گفته است که صنوف درسی را به دلیل درگیری‌ها به حالت تعلیق آورده است.

بُن‌بست سیاسی میان حکومت وحدت ملی به رهبری عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبیا در برابر اداره رقیب‌اش به رهبری فتح باشاغا است. در حالی‌که حکومت الدبیبه از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، اداره باشاغا از سوی پارلمان مستقر در شرق آن کشور حمایت می‌شود.

نیروهای باشاغا در ماه می سال روان میلادی، تلاش کردند تا وارد طرابلس شوند، اقدامی که موجب یک ساعت درگیری در پایتخت آن کشور شد. عمل‌کرد باشاغا در این اواخر نشان می‌دهد که می‌خواهد بار دیگر وارد پایتخت لیبیا شود.

در عین حال، قوای وفادار به الدبیبه در هفته جاری رژه نظامی انجام دادند تا قدرت خود را به نمایش بگذارند. نخست وزیر لیبیا گفته است که نمی‌گذارد نیروهای باشاعا وارد طرابلس شوند.

پس از سرنگونی رژیم معمر القذافی، رئیس جمهور پیشین لیبیا، این کشور به سمت جنگ‌های داخلی و بی‌ثباتی سوق داده شد و این وضعیت موجب شد تا گروه‌های تندرو مثل گروه داعش نیز در آن کشور دست به خشونت‌های مرگ‌بار بزنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x