صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دادگاه قانون اساسی تایلند، پرایوت چان اوچا را از نخست وزیری برکنار کرد

دادگاه قانون اساسی تایلند روز گذشته 24 اگست، پرایوت چان‌ او‌چا، نخست وزیر این کشور را از مقام‌اش تعلیق نمود.

دادگاه قانون اساسی تایلند روز گذشته 24 اگست، پرایوت چان‌ او‌چا، نخست وزیر این کشور را از مقام‌اش تعلیق نمود.

پیک‌آفتاب: پرایوت چان‌ او‌چا که از سال 2010 فرمانده کل ارتش تایلند بود، در سال 2014 دست به کودتا زد و قدرت را در این کشور به دست گرفت.

مطابق با قانون اساسی تایلند، دوره نخست وزیری در این کشور چهار سال است و تنها یک بار نیز قابل تمدید است، بنابراین هر نخست‌وزیر حداکثر برای هشت سال در قدرت می‌ماند.

اکنون منتقدان پرایوت چان او‌چا با رهبری حزب اصلی مخالف دولت، با تقدیم طوماری به دادگاه می‌گویند باید مدت زمانی را که او پس از کودتا به عنوان رئیس حکومت نظامی بر کشور حکم می‌رانده را نیز به دوره هشت ساله زمام‌داری‌اش افزود و به این ترتیب دوره محدود هشت ساله نخست وزیری او به پایان رسیده است.

انتخابات عمومی آینده تایلند در ماه می سال 2023، برگزار می‌شود و مخالفان دولت می‌گویند که مطابق با استدلال آن‌ها، پرایوت چان او‌چا نباید تا زمان برگزاری انتخابات در قدرت بماند.

نظرسنجی‌های اخیر نیز نشان داده است که نزدیک به دو سوم از مردم تایلند خواهان برکناری پرایوت از قدرت هستند.

دادگاه طومار مخالفان دولت را پذیرفته و اعلام کرده است که وظایف پرایوت چان او‌چا تا زمانی‌که دادگاه تصمیم بگیرد که آیا مدت قانونی حکومت‌داری او به پایان رسیده یا خیر، به فرد دیگری واگذار خواهد شد.

هنوز اعلام نشده که چه کسی قرار است وظایف پرایوت را به عنوان سرپرست نخست وزیری بر عهده بگیرد. با این وجود گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالاً پراویت وانگسووان، معاون نخست‌ وزیر، عهده دار وظایف او خواهد بود.

پراویت وانگسووان در میان معاونان پرایوت چان او‌چا از رتبه اداری بالاتری برخوردار است و از متحدان سیاسی نزدیک نخست وزیر و از زمره نظامیان متحد او در کودتای سال 2014 محسوب می‌شود.

تصمیم دادگاه قانونی اساسی تایلند برای تعلیق پرایوت چان او‌چا از مقام نخست‌وزیری، با پنج رأی موافق در برابر چهار رأی مخالف گرفته شد و دادگاه اعلام کرد که او 15 روز فرصت دارد تا به این حکم پاسخ دهد.

هنوز مشخص نیست که دادگاه چه زمانی رأی نهایی خود را پس از بررسی دادخواست مخالفان صادر خواهد کرد. اگرچه این احتمال وجود دارد که دادگاه در نهایت دادخواست مخالفان دولت را رد کند، اما تعلیق غافل‌گیرکننده پراویت، سیاست تایلند را دچار سردرگمی کرده است.

پرایوت چان او‌چا پس از سرنگونی یک دولت منتخب در سال 2014 میلادی، تحت عنوان رئیس شورای نظامی حکومت کرد و در سال 2019 میلادی نیز پس از برگزاری انتخاباتی که پیش‌نویس آن توسط ارتش تهیه شده بود، نخست‌وزیر «غیرنظامی» این کشور اعلام شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x