صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خلیل‌زاد: طالبان از هفت سال پیش پیروز جنگ بودند

خلیل‌زاد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا به این نتیجه رسیده بود که ایالات متحده پیروز جنگ در افغانستان نیست. به گفته‌ای خلیل‌زاد، در 7 سال گذشته به دلیل عدم مدیریت منابع در داخل افغانستان توسط سران حکومت، طالبان پیروز میدان جنگ بوده‌اند.

زلمی خلیل زاد؛ نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان، در مصاحبه‌ای با شبکه “سی‌ان‌ان” گفته که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا به این نتیجه رسیده بود که ایالات متحده پیروز جنگ در افغانستان نیست. به گفته‌ای خلیل‌زاد، در 7 سال گذشته به دلیل عدم مدیریت منابع در داخل افغانستان توسط سران حکومت، طالبان پیروز میدان جنگ بوده‌اند.

پیک‌آفتاب: آقای خلیل‌زاد در این گفتگو افزوده که جنگ افغانستان به گونه‌ای تقریبی از دید هرسه رئیس جمهور اخیر امریکا، جنگ مطلوب نبوده است. او همچنان علاوه کرد: “مشکل اصلی در پیوند به صلح افغانستان فاصله زیاد بین حکومت و طالبان بود. هرچند، بعدها حکومت افغانستان نیز وارد گفتگوهای صلح شدند، اما این گفتگوها به انجام نرسید. در ضمن ریس جمهور افغانستان فکر می‌کرد که امریکا هرگز افغانستان را این‌گونه ترک نمی‌کند”.

به باور آقای خلیل‌زاد؛ اشرف غنی محاسبات اشتباه از توان نیروهای افغان داشت و تا آخر نیز اصرار داشت که در قدرت بماند و این اشتباه محاسباتی او باعث بحران پیش آمده شد. خلیل‌زاد تصریح کرد که هنگام سقوط کابل، غنی از طالبان ترسیده بود و به دلیل این ترس مردم را تنها گذاشت و بحران موجود شکل گرفت.

این اظهارات آقای خلیل‌زاد درحالی صورت می‌گیرد که سخنرانی او در نهاد «بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی» نیز واکنش‌های تندی را از جانب سیاست‌مداران افغانستان به همراه داشت و از جمله رحمت‌الله نبیل و رنگین‌دادفر اسپنتا، آقای خلیل‌زاد را «فریب‌کار شیاد» خواندند که عملکرد او در پروسه صلح افغانستان، دلیل اصلی بحران کنونی بوده است.

 

واکنش‌ها به استعفای خلیل‌زاد/ شیادی که افغانستان را به کام مرگ برد

 

اسپنتا: خلیل‌زاد با استفاده از احساسات شوونیستی، هستی مردم را نابود کرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x