صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خلیل‌زاد: افغانستان نیازمند تمرکز زدایی است

زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که افغانستان بیش از حد در انحصار یک گروه قرار دارد و این کشور نیازمند تمرکز زدایی می‌باشد. از سوی دیگر، رئیس ستاد ارتش پاکستان گفته که جامعه جهانی نباید بگذارد که طالبان در افغانستان غرق شوند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که افغانستان بیش از حد در انحصار یک گروه قرار دارد. از سوی دیگر، رئیس ستاد ارتش پاکستان گفته که جامعه جهانی نباید بگذارد که طالبان در افغانستان غرق شوند.

پیک‌آفتاب: دومین روز «گفتگوی امنیتی اسلام‌آباد» امروز در حالی برگزار شد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، ضمن استقبال از تسلط طالبان بر افغانستان، آنان را به تمرکززدایی فراخواند. او گفت فرمول مناسب برای افغانستان، حکومتی است که از نظر سیاسی و اقتصادی غیرمتمرکز باشد.

نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان، ضمن اشاره به جنبه‌های مثبت و منفی خروج امریکا از افغانستان گفت که خروج امریکا از افغانستان از این نگاه که جنگ پایان یافت و دولتی به وجود آمد که همه افغانستان را کنترل می‌کند، مثبت بود. پی‌آمد منفی خروج امریکا از افغانستان به باور زلمی خلیل‌زاد این بود که “دولت مشروع” به میان نیامد. او طالبان را متهم کرد که به تعهد خود برای پایان جنگ و تشکیل حکومت فراگیر عمل نکرده است. خلیل‌زاد تاکید کرد که فراگیر بودن حکومت به معنای حضور شماری از افراد در حکومت نیست، بلکه ایجاد یک فرمول مهم است. خلیل‌زاد افزوده که انحصار قدرت در افغانستان به گونه‌ای است که حتا امور اقتصادی نیز از کابل مدیریت می‌شود.

این اظهارات در حالی از سوی خلیل‌زاد مطرح شده که او نقش غیرقابل انکار در انتقال قدرت به طالبان داشته است. او توافق دوحه با طالبان را امضا کرد و تا آخرین روزهای سقوط جمهوریت برای طالبان لابی کرد. خلیل‌زاد در آن زمان گفته بود که طالبان «تغییر» کرده‌اند و دیگر طالبان 20 سال پیش نیستند.

در همین حال؛ جنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان می‌گوید که عمل‌کرد طالبان تاکنون رضایت‌بخش نبوده است؛ «اما باید صبور و سازگار باشیم». او در سخنرانی امروزش در «گفتگوی امنیتی اسلام‌آباد» گفته است که درگیری چندین دهه در افغانستان، اثرات منفی بر اقتصاد، جامعه و امنیت پاکستان گذاشته و به همین دلیل است که پاکستان خواهان هم‌کاری نزدیک با جامعه جهانی برای پی‌گیری صلح و ثبات در افغانستان است.

باجوه افزوده است که قطع کمک‌های خارجی و ادامه تحریم‌ها باعث ایجاد یک بحران انسانی در افغانستان شده است. او به جامعه جهانی هشدار داد که نباید اجازه دهند که طالبان در افغانستان غرق شوند؛ زیرا به گفته رئیس ستاد ارتش پاکستان، غرق شدن طالبان، فعال شدن دیگر گروه‌های تروریستی را به هم‌راه خواهد داشت که می‌تواند جهان را یک‌بار دیگر با حملات شبیه حملات 11 سپتمبر تهدید کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x