صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خاک‌سپاری دسته‌جمعی شهدای قندهار/ شورای امنیت سازمان ملل: عاملان حمله بر نمازگزاران مجازات شوند

دبیرکل سازمان ملل، شورا امنیت این سازمان، امریکا، ایران، چندین کشور عربی و پاکستان این حمله محکوم کرده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل همچنین خوستار مجازات عاملان این حمله تروریستی شده است.

حمله تروریستی روز گذشته بر مسجد شیعیان در قندهار، واکنش‌های گسترده را به دنبال داشته است. دبیرکل سازمان ملل، شورا امنیت این سازمان، امریکا، ایران، چندین کشور عربی و پاکستان این حمله محکوم کرده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل همچنین خوستار مجازات عاملان این حمله تروریستی شده است.

پیک‌آفتاب: شهروندان قندهاری امروز در میان غباری از غم و اندوه، اجساد شهدای حمله‌ی تروریستی روز گذشته را در یک گور دسته‌جمعی به خاک سپردند. این حمله که روز گذشته نمازگزاران شیعه در قندهار را هدف قرار داد، ده‌ها شهید و زخمی برجای گذاشت.

در همین حال، این حمله با واکنش‌های گسترده از سوی کشورها و نهادهای بین‌المللی را به همراه داشته است. شورای امنیت سازمان ملل، خواستار محاکمه عاملان حمله بر مسجد قندهار شد. اعضای این شورا بر ضرورت دست‌گیری و محاکمه عاملان، سازماندهندگان، تمویل کنندگان و حامیان حملات تروریستی تاکید کردند. آنها از همه کشورها خواستند تا در چارچوب وظایف‌شان طبق قانون بین‌الملل فعالانه در این زمینه همکاری کنند.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در توییتی خواهان بازداشت و محاکمه عاملان این حمله شده است. آقای گوترش نوشته است: «این یک جنایت بزرگ است که علیه افراد ملکی انجام شده که درحال انجام اعمال مذهبی خود بودند. عاملان این جنایت باید به عدالت کشیده شوند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز امروز در صفحه توییتر خود این حمله تروریستی را نکوهش کرده و نوشته است: “مردم افغانستان حق زندگی و عبادت در صلح و امنیت را از هر مذهب و اعتقادی که انتخاب می‌کنند، دارند.”

وزارت خارجه ایران این انفجار را “حملۀ تروریستی” و عاملان آن را “کوردلان تکفیری” عنوان کرده است. وزارت خارجه پاکستان نیز این حمله را محکوم کرده و پشتیبانی‌ خود را با مردم افغانستان اعلام کرده است. چندین کشور عربی از جمله کشورهای عربستان، قطر، امارات و اردن نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان حمله بر غیرنظامیان و به ویژه انفجار در یک مکان مذهبی را مصداق “جنایت جنگی” عنوان کرده و از ‌تداوم این‌گونه حملات هدفمند بر اقلیت‌‌های مذهبی و قومی ابراز نگرانی کرده است.

شاهدان عینی می‌گویند: دست‌کم پنج مهاجم در این حمله تروریستی دخیل بوده‌اند. آنها پیش از انجام عملیات انتحاری، بر نمازگزاران آتش گشوده و آنها را به گلوله بستند. مسئولیت این حمله را داعش به عهده گرفته است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x