صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حکم یک قاضی در هندوراس، به استرداد رئیس جمهور پیشین آن کشور به امریکا

یک قاضی در هندوراس روز چهارشنبه 16 مارچ، به درخواست امریکا مبنی بر استرداد خوان اورلاندو هرناندز،‌ رئیس جمهور پیشین هندوراس، به اتهام قاچاق مواد مخدر و سلاح حکم صادر کرد.

یک قاضی در هندوراس روز چهارشنبه 16 مارچ، به درخواست امریکا مبنی بر استرداد خوان اورلاندو هرناندز،‌ رئیس جمهور پیشین هندوراس، به اتهام قاچاق مواد مخدر و سلاح حکم صادر کرد.

پیک‌آفتاب: پولیس هندوراس به تاریخ 15 فبروری، هرناندز را به درخواست امریکا بازداشت کرد. رئیس جمهور پیشین هندوراس، فقط سه هفته پس از آن‌که از کرسی ریاست جمهوری کشورش کنار رفت، از منزل رهایشی‌اش واقع در تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس، در حالی بازداشت شد که دست و پایش زنجیر و زولانه شده بود و جمپر ضدگلوله نیز به تن داشت.

از جانب دیگر، در تقاضای امریکا مبنی بر استرداد هرناندز گفته شده که رئیس جمهور پیشین هندوراس از سال 2004 به این‌سو، در ازای دریافت میلیون‌ها دالر رشوه و محافظت از قاچاق‌چیان مواد مخدر، اجازه داد تا صدها تُن مواد مخدر به خصوص کوکایین از ونزوئلا و کلمبیا به امریکا انتقال یابد.

از سوی دیگر؛ خوان اورلاندو هرناندز، هر نوع تخلف و دست داشتن در قاچاق مواد مخدر را رد کرده و می‌تواند در برابر حکم قاضی اعتراض نماید.

سارنوالان در شهر نیویارک بار‌ها در جریان محاکمه 2019 میلادی خوان آنتونیو ”تونی” هرناندز، برادر اورلاندو هرناندز،‌ رئیس جمهور پیشین هندوراس را نیز به عنوان شریک جرمی برادرش متهم کردند.

قبل از بازداشت هرناندز؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در اوایل ماه فبروری گفته بود که گزارش‌های معتبری وجود دارد که رئیس جمهور پیشین هندوراس یا در فساد قابل ملاحظه اداری دخیل بوده و یا هم شرایط را برای فساد اداری و ترافیک مواد مخدر فراهم کرده است.

بلینکن گفته بود که رئیس جمهور پیشین هندوراس از طریق فساد اداری و ترافیک مواد مخدر، فعالیت‌های سیاسی خود را تمویل می‌نمود که این امر خلاف پالیسی‌های حکومت‌داری است.

بر اساس گزارش‌ها، قبل بر این خوان ”تونی” هرناندز، برادر رئیس جمهور پیشین هندوراس و عضو پیشین کانگرس آن کشور، سال گذشته در امریکا به اتهام قاچاق مواد مخدر و سلاح به حبس ابد محکوم شد.

این در حالی است که در هندوراس تعداد زیادی از شهروندان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و دولت هنوز تصمیم‌گیری مشخصی در این راستا نداشته است و طبق جدیدترین اطلاعات منتشره، نرخ تورم در این کشور به 4.6 درصد رسیده است که گویا رقم زیاد است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x