صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حاشیه‌های رنگی نشست اسلام‌آباد؛ طالبان بدون پرچم و محروم از عکس یادگاری

نشست امروزی سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان با حضور هیئت امارت زیر پرچم "جمهوریت" شروع شد. به عبارتی کشورهای اسلامی نیز امارت اسلامی را قبول ندارند و طالبان شدیداً با فقدان مشروعیت داخلی و بین‌المللی مواجه است. هنوز "جمهوریت" و "پرچم آن" اعتبار دارد.

نشست یک‌روزه سازمان همکاری اسلامی امروز 19 دسمبر، در اسلام‌آباد پاکستان با حضور نمایندگان بیش از 60 کشور برگزار شد. این نشست برای طالبان حاشیه‌های رنگی داشت.

پیک‌آفتاب: نشست امروزی سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان با حضور هیئت امارت زیر پرچم “جمهوریت” شروع شد. به عبارتی کشورهای اسلامی نیز امارت اسلامی را قبول ندارند و طالبان شدیداً با فقدان مشروعیت داخلی و بین‌المللی مواجه است. هنوز “جمهوریت” و “پرچم آن” اعتبار دارد.

جامعه جهانی و از جمله کشورهای اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که طالبان باید حکومت فراگیر تشکیل دهند و حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران را رعایت نموده و راه را برای بازگشت دختران به مکاتب و اداره‌ها هموار کنند.

دیر رسیدن وزیر خارجه طالبان به محل برگزاری نشست، دومین حاشیه پر رنگ نشست اسلام‌آباد بود. احتمالاً وارد شدن امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در زمان سخنرانی شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان؛ به معنای آن است که شرکت هیئت طالبان در این نشست نهایی نبوده و بعد از چانه‌زنی‌های زیاد با چندین ساعت تاخیر با آن موافقت شده است.

برمبنای گزارش‌ها، در پایان نشست به نماینده طالبان اجازه داده نشده که همراه با نمایندگان کشورهای اشتراک کننده عکس یادگاری بگیرد. این واضح می‌سازد که کشورهای اسلامی در کنار کشورهای همسایه و نهادهای بین‌المللی سر سازش با طالبان تا زمانی ندارند که آن‌ها ضمانت‌های حقوقی نسبت به تعهدات خویش را رعایت نموده، حکومت فراگیر تشکیل دهند و مشروعیت داخلی و بین‌المللی کسب کنند.

با این همه، در نشست سازمان همکاری اسلامی، کشورهای شرکت کننده به طور هم‌آهنگ متعهد شدند که کمک‌های بشردوستانه برای شهروندان افغانستان بیشتر از پیش ادامه پیدا کرده و از فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x