صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جلالی: مردم افغانستان برای امریکا و اروپا اولویت است نه طالبان

علی احمد جلالی، وزیر پیشین داخله افغانستان می‌گوید که برای امریکا و اتحادیه اروپا مردم افغانستان اولویت است نه طالبان.

علی احمد جلالی، وزیر پیشین داخله افغانستان می‌گوید که برای امریکا و اتحادیه اروپا مردم افغانستان اولویت است نه طالبان.

پیک‌آفتاب: علی احمد جلالی، وزیر پیشین داخله افغانستان در تازه‌ترین مصاحبه خود با رادیو آزادی گفته است که مردم افغانستان برای امریکا و اتحادیه اروپا اولویت است تا از مصیبت خلاص شوند و در شرایط فعلی امارت اسلامی اولویت آنها نیست.

جلالی می‌گوید که در نشست قطر آجنداهای مختلف مطرح است؛ امارت اسلامی آجندای خود را دارد و ایالات متحده امریکا آجندای خود را. از جانب دیگر، کارشناسان و تحلیل‌گران اما می‌گویند، اولویت در مذاکرات قطر را ایالات متحده و اتحادیه اروپا تعیین می‌کنند، نه امارت اسلامی.

علی احمد جلالی، استاد اکادمی نظامی امریکا اما باور دارد که امارت اسلامی در نشست قطر تلاش می‌کند تا امریکا را قانع سازد که ذخایر منجمد شده افغانستان را آزاد کند و آنها را به رسمیت بشناسد. اما برای امریکا و اروپا اولویت کمک‌رسانی به مردم افغانستان است. به گفته او تعامل با امارت اسلامی یک وسیله است تا به مردم افغانستان کمک کنند.

جلالی در این مصاحبه می‌گوید: “امریکا و اتحادیه اروپا طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد تا زمانی که دیدگاه طالبان همه‌جانبه تغییر نکند. هنوز اعتماد کامل وجود ندارد که طالبان به تعهدات خود عمل کند و در مقابل سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان مبارزه کنند. امریکا و اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که از طریق سازمان ملل متحد به مردم افغانستان، در حالی که فقر بیداد می‌کند و اقتصاد از هم پاشیده است، کمک کند”.

این در حالی مطرح می‌شود که یک هیأت بلندپایه امارت اسلامی به سرپرستی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی به تازگی به دوحه رفته است تا با مقامات امریکایی و اتحادیه اورپا درباره افغانستان گفتگو کنند و محور گفتگوهای این دور را اقتصاد فروپاشیده افغانستان، وضعیت اسف‌بار انسانی و دارای‌های منجمد شده افغانستان تشکیل می‌دهد.

آغاز دوره تازه گفتگوها در قطر: طالبان برای پول‌های منجمد شده و امریکا برای شهروندان باقی‌مانده چانه می‌زنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x