صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تووا مرادی، آخرین یهودی افغانستان؛ سرزمین مادری خود را ترک کرد

با سفر تووا مرادی به آلبانی، آخرین زن یهودی افغان نیز افغانستان را ترک کرد. مرادی و شش تن از اعضای خانواده‌اش اکنون در آلبانی به سر می‌برند.

با سفر تووا مرادی به آلبانی، آخرین زن یهودی افغان نیز افغانستان را ترک کرد. مرادی و شش تن از اعضای خانواده‌اش اکنون در آلبانی به سر می‌برند.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که “تووا مرادی” 83 ساله، آخرین بازمانده یهودی در افغانستان بود که توسط یک نهاد خیریه اسرائیلی با کمک نیکوکاران یهودی از افغانستان خارج شده و در حال حاضر در آلبانی به سر می‌برد.

خانم مرادی می‌گوید: «افغانستان را ترک کردم، وطنم را دوست داشتم، بسیار زیاد. در قندز گریستم، در مزار گریستم. دو چشمم گریان بود.»

در گزارش آمده است که خانم مرادی در کابل در یک خانواده یهودی ‌زاده شده و در ۱۶ سالگی از خانه‌اش فرار کرده و با یک مرد مسلمان ازدواج کرد.

تووا مرادی هیچگاه تغییر مذهب نداده و حتی همسایه‌هایش در کابل نیز می‌دانستند که یهودی است.

خورشید، دختر مرادی که در کانادا زندگی می‌کند، گفته‌است: «او هرگز یهودیت خود را انکار نکرد، او فقط برای حفظ زندگی خود ازدواج کرد، زیرا شما نمی‌توانید به عنوان یک دختر جوان در افغانستان در امان باشید.»

والدین، خواهر و برادرهای مرادی در سا‌ل‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ افغانستان را ترک کردند. پدر و مادر او در قبرستان «منوهوت اورشلیم» دفن شده‌اند و بسیاری از خواهران و برادرهای او و فرزندانشان در اسرائیل زندگی می‌کنند. خانم مرادی بیش از نیم قرن بود که با برخی از خواهرانش صحبت نکرده بود.

خانم مرادی گفته‌است: «دیروز خواهر، خواهرزاده و برادرزاده‌ام را بعد از حدود ۶۰ سال از طریق تماس ویدیویی دیدم. ما ساعت‌ها صحبت کردیم. من واقعاً خوشحال شدم، فرزندان آنها را دیدم و آنها با من ملاقات کردند.»

تووا مرادی می‌گوید که می‌خواهد به کانادا برود تا با فرزندانش زندگی کند. او همچنین ابراز امیدواری کرده است که بتواند از اسرائیل دیدن کند و خواهر و برادرش را ببیند و بر مزار پدر و مادرش برای آنها دعا بخواند.

قابل ذکر است که پیش از این، زبلون سیمینتوف خود را آخرین یهودی افغان عنوان می‌کرد. سیمینتوف 62 ساله و از شهر هرات بود و در آخرین اظهاراتش به رادیو اسرائیلی کان گفته بود که “آمریکا و جامعه جهانی به جای صلح و آرامش، خونریزی را برای افغانستان به ارمغان آورده است.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x