صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

توافق طالبان و ترکمنستان بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی

هیئت طالبان که به ترکمنستان رفته، با شماری از مقامات این کشور از جمله رشید مردوف دیدار کرده است. این دیدار در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان صورت گرفته و دو طرف بر توسعه روابط تجاری تاکید کرده‌اند.

هیئت طالبان که به ترکمنستان رفته، با شماری از مقامات این کشور از جمله رشید مردوف دیدار کرده است. این دیدار در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان صورت گرفته و دو طرف بر توسعه روابط تجاری تاکید کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، هیئت امارت اسلامی را در این سفر رهبری می‌کند. این هیئت روز گذشته با معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کشور‌ ترکمنستان رشید مردوف و دیگر مقامات آن کشور دیدار کرده است. در این دیدارها روی روابط دو طرفه سیاسی، امنیتی، اقتصادی، پروژه‌های تاپی و توتاپ گفتگو شده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در حساب توییتر خود نوشته که دو طرف هم‌چنین در مورد رشد تجارت و فعالیت سکتورهای خصوصی، گسترش صادرات سنگ مرمر و میوه‌های تر و خشک، تکمیل خط آهن بندرهای آقینه و تورغوندی در بهار آینده و سرمایه‌گذاری در بخش برق شمسی و بادی در‌افغانستان، بحث کرده‌اند.

بلخی افزوده که در این یدارها، هم‌چنین تعهد شده تا از راه افغانستان به عنوان راه ترانزیت بین آسیای مرکزی و جنوبی استفاده شود. به گفته سخنگوی وزارت خارجه طالبان، قرار است یک نشست به تاریخ ۲۴ ماه‌ روان میلادی در کابل برگزار شود و در آن تیم‌های فنی دو طرف روی موضوعات مورد توافق بحث و گفتگو نمایند. بلخی گفته است که به اساس توافق دو طرف، کار پروژه تاپی و گسترش خط آهن نیز از ماه مارچ عملاً آغاز می‌شود.

در این دیدارها هم‌چنین ترکمنستان پذیرفته که از ماه مارچ دانشجویان افغانستانی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در افغانستان بند مانده‌اند، به صورت تدریجی به ترکمنستان بروند.

ترکمنستان از جمله کشورهای آسیای مرکزی است که از زمان تسلط طالبان بر کابل، بر همکاری با امارت اسلامی تاکید کرده است. در همین زمینه چندین مقام ارشد ترکمنستانی به کابل آمده‌اند.

ادامه‌ی دیدارهای وزیر خارجه ترکمنستان با مقامات طالبان

تاکید مقامات ترکمنستان و طالبان بر راه‌اندازی فوری پروژه‌های بازسازی در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x