صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

توافق سه جانبه اسلواکی، پولند و جمهوری چک برای حفاظت از حریم هوایی اسلواکی

پس از تصمیم اسلواکی مبنی بر خارج کردن 11 فروند جنگنده MiG-19 از ناوگان هوایی‌اش، این کشور با کشورهای پولند و جمهوری چک توافق کرده است تا از حریم هوایی‌اش محافظت کنند.

پس از تصمیم اسلواکی مبنی بر خارج کردن 11 فروند جنگنده MiG-19 از ناوگان هوایی‌اش، این کشور با کشورهای پولند و جمهوری چک توافق کرده است تا از حریم هوایی‌اش محافظت کنند.

پیک‌آفتاب: در جریان نمایشگاه هوایی که آخر هفته گذشته، در شهر مالاکی اسلواکی برگزار شد، وزرای دفاع سه کشور جمهوری چک، اسلواکی و پولند، توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که براساس آن، اسلواکی به نیروهای هوایی پولند و جمهوری چک اجازه می‌دهد تا زمان ورود جت‌های جنگی جدید در آسمان اسلواکی، در این کشور گشت‌زنی کرده و از حریم هوایی این کشور محافظت کنند.

توافق مشترک برای حفاظت از حریم هوایی اسلواکی در حالی گرفته می‌شود که جنگ اوکراین وارد ماه هفتم شده است.

هدف اصلی این توافق مشترک، واکنش سریع در صورت نقض حریم هوایی کشور اسلواکی است. جنگنده‌های قدیمی MiG-19 روسی قرار است جای خود را به جنگنده‌های F-16 امریکای بدهند. اسلواکی تا پیش از سال 2024 این جنگنده‌ها را تحویل می‌گیرد.

این در حالی است که یاروسلاو ناد، وزیر دفاع اسلواکی می‌گوید که ناوگان هوایی از رده خارج شده این کشور امکان دارد تحت شرایط خاصی به اوکراین؛ همسایه این کشور اهدا شود.

در جریان دیدار وزرای دفاع سه کشور پیشین بلوک شرق اروپایی، جانا سرنوچوا، وزیر دفاع جمهوری چک گفت: “در نزدیکی منطقه‌ای ما که در آن زندگی می‌کنیم، جنگی رخ داده و همه ما که امروز در این‌جا ایستاده‌ایم، تجربه فاشیزم یا کمونیزم را در سر داریم و ما واقعاً امروز برای آزادی که پس از 1989 به دست آورده ایم، ارزش قائل هستیم.”

پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، پولند نیروهای مسلح خود را تقویت کرده است. پولند برای تجهیز نیروهای مسلح خود، قرارداد بزرگی به ارزش شش میلیارد یورو را با کوریای‌جنوبی برای خرید تسلیحات جنگی امضا کرده است. کوریای جنوبی قرار است تا پایان سال 2025، این تسلیحات جنگی را به پولند تحویل دهد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x