صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

توازن استراتیژیک محور گفتگوهای پوتین و بایدن را شکل داد

رئیس جمهور امریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از طریق ویدیو کنفرانس با هم گفتگو کردند.

رئیس جمهور امریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از طریق ویدیو کنفرانس با هم گفتگو کردند.

پیک‌آفتاب: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا که در یک نشست خبری در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت که روز سه‌شنبه 7 دسامبر؛ جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگوی آنلاین خویش، بحث سازنده‌ای‌ داشته‌اند.

جیک سالیوان گفت: “توازن استراتیژیک محور گفتگوی طرفین بود”. مشاور امنیت ملی امریکا هم‌چنان علاوه کرد: “رئیس جمهور بایدن گفتگوی بسیاری خوبی با رئیس جمهور پوتین، همتای روسی خود درباره ثبات راهبردی دو کشور، تنش‌های پیش آمده در مرزهای اوکراین و مسئله ایران داشت و این گفتگوها سازنده بود”.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد که روسیه و امریکا بین سال‌های 2014 و 2015 به رغم تنش‌های شدید بین دو کشور، بر سر تهیه «برنامه جامع اقدام مشترک» برجام همکاری خیلی خوب داشتند.

جیک سالیوان در این کنفرانس تاکید کرد که این بستری است که روسیه و امریکا مشترکاً می‌توانند از نزدیک با هم مشورت کرده و مانع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

از جانب دیگر، کرملین در یک اعلامیه‌ای گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با جو بایدن، همتای امریکایی خود ظرفیت نظامی رو به رشد ناتو در مرزهای کشورش با اوکراین را محکوم کرده و خواستار ارائه تضمین از سوی واشنگتن برای عدم گسترش ناتو به سمت شرق شده است.

کرملین پس از گفتگوی ویدیویی رهبران دو کشور در بیانیه‌ای گفته است: «ناتو تلاش‌های خطرناکی برای استفاده از خاک اوکراین و توسعه ظرفیت نظامی خود در مرزهای ما انجام می‌دهد؛ از این رو روسیه به طور جدی به دنبال دریافت تضمین‌های قانونی و حقوقی قابل اعتماد برای جلوگیری از گسترش ناتو به سمت شرق است.”

دیدار ویدیویی جو بایدن و ولادیمیر پوتین زمانی صورت می‌گیرد که پس از دور هفتم گفتگوی برجام، قرار است که دور بعدی این نشست در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

خبرها می‌رساند که در دور هفتم گفتگوی احیای برجام تیم گفتگو کننده ایران نسبت به شش دوره قبلی تغییر کرده بود. نشست هفته‌ی گذشته ایران با قدرت‌های جهانی بعد از شش ماه تعلل، پیشرفت چندانی نداشت و امریکا همراه با شرکای اروپایی برجام نسبت به رویکرد و پیشنهادات جدید ایران، اظهار تأسف و ناامیدی کردند.

از جانب دیگر، روزنامه وال‌استریت ژورنال روز گذشته 7 دسامبر، در مقاله‌ای نوشته بود که برجام در آستانه فروپاشی است. دولت امریکا نیز گریزی از تکیه بر دو رقیب بین‌المللی خود برای مواجه با برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

هم‌زمان با مسئله بالا، ویلیام برنز، رئیس سی آی ای نیز گفته است که هیچ نشانه‌ای از تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد. ویلیام برنز هم‌چنین گفته است که سی آی ای «هیچ سندی در دست ندارد که حاکی از تصمیم ایران برای تبدیل برنامه هسته‌ای خود به ساخت سلاح اتمی باشد.»

در همین راستا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌ ملل و نماینده این کشور در نشست‌های برجام در توییتی ابراز امیدواری کرده که جو بایدن و ولادیمیر پوتین، نسبت به دور بعدی گفتگوی احیای برجام امیدوارند.

نماینده روسیه در سازمان ملل نوشته است که روسای جمهوری امریکا و روسیه در گفتگوی مجازی خود ابراز امیدواری کردند که مذاکرات وین درباره برجام که در پایان ماه نوامبر از سرگرفته شده، به نتایج قابل قبول برای همه‌ای طرف‌ها بینجامد.

نماینده روسیه در وین در توییت دیگری گفته است، نشست‌های غیررسمی که جهت آماده سازی از سرگیری دور هفتم گفتگوهای وین درباره برجام که پیشتر شروع شده بود، دوباره از سر گرفته شده است.

از جانب دیگر، خبرگزاری تسنیم نیز روز گذشته گزارش مشابهی را منتشر کرده بود که کارشناسان تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران که از وین بازنگشته‌اند، روز گذشته با هیئت روسی در نشست دوجانبه‌ درباره پیشنهادات ایران بحث و تبادل نظرکردند. در بخش دیگری این گزارش آمده است که در روزهای آینده نیز نشست‌های مشابهی با دیگر هیئت‌های مستقر در وین برگزار خواهد شد.

در پیوند به همین قضیه، علی باقری کنی، مذاکره ‌کننده ارشد ایران در کمیسیون مشترک برجام نیز روز گذشته گفته بود که نشست روز پنجشنبه این هفته از سرگرفته می‌شود.

این در حالی است که رویترز پیشتر در گزارشی گفته بود که جو بایدن در این تماس ویدیویی ضمن اشاره به نگرانی‌های امریکا در مورد فعالیت‌های نظامی روسیه در مرز با اوکراین، بر حمایت ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید خواهد نمود.

کاخ سفید: بایدن و پوتین سه‌شنبه درباره اوکراین، آنلاین گفتگو می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x