صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تهدید رسانه‌گران توسط سخنگوی طالبان؛ قهرمانان آزادی بیان بیایند، از آن دفاع کنند

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان می‌گوید که مالکان رسانه‌ها به جای فرار به خارج، بیایند در افغانستان کار کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، این اظهار نظر، تهدید مستقیم خبرنگاران است.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان می‌گوید که مالکان رسانه‌ها به جای فرار به خارج، بیایند در افغانستان کار کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، این اظهار نظر، تهدید مستقیم خبرنگاران است.

پیک‌آفتاب: انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان روز گذشته در توییتی نوشته که ‏مالکان و مدیران رسانه که خودشان به خارج پناه برده‌اند، خواهان فعالیت رسانه‌های‌شان هستند و انتظار دارند که خبرنگاران‌شان در خطر نباشند. او خطاب به مالکان رسانه‌ها افزوده است: “اگر‌ قهرمانان آزادی بیان هستید، بیایید در پهلوی رسانه‌ها و خبرنگاران تان ایستاده شوید و از آزادی بیان دفاع کنید”!

کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که این سخنان معاون سخنگوی طالبان نشان می‌دهد که جان خبرنگاران از طرف آن‌ها مصئون نیست و آن‌ها در تهدید می‌باشند. داوود ناجی، مشاور سیاسی دفتر شورای امنیت حکومت پیشین در این مورد نوشته است: “ملا سمنگانی اعتراف می‌کند که جان خبرنگاران در خطر است. او در این توییت به وضوح می‌گوید طالبان خبرنگاران را می‌کشند، شکنجه می‌کنند و آزادی رسانه‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.”

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که روز چهارشنبه هفته گذشته، یک نشست خبری که قرار بود از سوی فدراسیون خبرنگاران در کابل برگزار شود، با دخالت افراد مسلح طالبان لغو شد. در آن نشست قرار بود تازه‌ترین یافته‌ها در مورد وضعیت خبرنگاران رسانه‌ای شود.

طالبان: فعالیت هم‌زمان چندین نهاد حامی رسانه‌ها مناسب نیست

لغو این نشست واکنش‌های تند نهادهای بین‌المللی را به هم‌راه داشته است. عفو بین‌الملل در صفحه توییتر خود نوشته که لغو نشست فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای در کابل توسط طالبان، یعنی سرکوب رسانه‌های آزاد و حمله آشکار به روزنامه‌نگاری می‌باشد.

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان افغانستان در واکنش به لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران افغانستان از سوی طالبان در توییتی نوشت: “رسانه‌های آزاد افغانستان یکی از بهترین نتایج ۲۰ سال گذشته است، اجازه دهید آن‌ها آزادانه و بدون خوف فعالیت کنند.”

رینا امیری: طالبان اجازه دهند رسانه‌ها بدون ترس فعالیت کنند

دفتر سازمان ملل در افغانستان (یوناما) هم این کار طالبان را محدودیت آزادی بیان خوانده و از آن‌ها خواسته است، سعی نکنند کسانی را که فکر می‌کنند دیدگاه‌های متفاوتی دارند، محدود کنند.

خانه‌ی آزادی بیان هم لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای توسط طالبان را تجاوز آشکار بر حریم آزادی بیان دانسته و از آن‌ها خواسته است که بیش‌تر از این، آزادی بیان را زیر پا نکند.

یوناما به طالبان: دهن مردم را نبندید

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که فعالیت هم‌زمان چندین نهاد حامی رسانه‌ها، مناسب نیست و باعث رقابت منفی می‌شود.

یوناما به طالبان: دهن مردم را نبندید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x