صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تهدید دوباره‌ی باشندگان محلی به کوچ‌اجباری در خدیر دایکندی

باشندگان محلی تهدید شده‌اند که یا فیصله حاجی مامور، مقام اعزامی طالبان را قبول کنند و یا آن‌که به ولایت احضار خواهند شد.

باشندگام محلی در منطقه «دره‌خودی» از مربوطات ولسوالی خدیر ولایت دایکندی می‌گویند: شماری از کوچی‌ها به کمک مقامات محلی طالبان یک بار دیگر آن‌ها را تهدید به کوچ‌اجباری کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: به اساس سندی که در اختیار خبرگزاری پیک‌آفتاب قرار گرفته، مقام‌های ولایت دایکندی در نامه تهدیدآمیزی به باشندگان منطقه دره‌خودی از آنها خواسته‌اند که به فیصله مقام اعزامی طالبان به این منطقه، گردن بگذارند. در این نامه تاکید شده، درصورتی که یکی از دو طرف دعوا به این فیصله قانع نشود، والی طالبان در دایکندی خود دست به کار خواهد شد.

این نامه در حالی خطاب به باشندگان این منطقه نوشته می‌شود که پیش از این والی طالبان در دایکندی گفته بود، دعوای زمین بین باشندگان محلی و کوچی‌ها تا پس از فصل سرد زمستان متوقف شود.

باشندگان محلی اما، می‌گویند که نامه جدید از سوی معاون والی نوشته شده است. به گفته‌ی آن‌ها، این نامه پس از آن نگاشته می‌شود که طرف کوچی فیصله قبلی را قبول نکرده و خواهان احضار باشندگان محلی به ولایت شده‌اند. به گفته‌ی باشندگان محلی، در این نامه، باشندگان محلی تهدید شده‌اند که یا فیصله حاجی مامور، مقام اعزامی طالبان را قبول کنند و یا آن‌که به ولایت احضار خواهند شد.

باشندگان دره‌خودی، فرد اعزام شده طالبان را به حمایت علنی از کوچی‌ها متهم می‌کنند. به گفته باشندگان، با آن‌که طرف کوچی سند ندارد، اما هر روز به ولایت رفته و حکم احضار ساکنان محلی را به ولایت صادر می‌کند. یکی از این باشندگان در تماس با پیک‌آفتاب گفت: “از کوچی‌ها اسناد خواسته شده، کوچی‌ها اسناد ندارند، وقتی مراجعین دفعه قبل به ولایت مراجعه کرده بودند، بدون درنگ زندانی شده و بعد از رسانه‌ای شدن قضیه، دوباره آزاد شدند.”

از زمان حاکمیت طالبان، گزارش‌هایی وجود دارد که باشندگان محلی هزاره در ولایات مختلف مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند. به اساس یک تحقیق، طالبان به طور منظم صدها نفر از قوم هزاره را در دایکندی از خانه‌های‌شان بیرون کرده‌اند.

کوچ اجباری ۱۲۰۰ خانواده در دایکندی از سوی طالبان

تصاویر هم‌رسانی شده از ولایت دایکندی نشان می‌دهد که بی‌جاشدگان در این ولایت در وضعیت بد معیشتی قرار دارند.

وضعیت بد بی‌جا شدگان در دایکندی/ صدها خانواده مجبور به کوچ‌اجباری شده‌اند + تصاویر

پیش از این نیز برخی مقامات طالبان در دایکندی، با وجود فیصله دادگاه مبنی بر بازگشت افراد بی‌جاشده در دایکندی، از برگشت افراد بی‌جاشده به خانه‌های‌شان جلوگیری کرده بود.

زورگویی مقام محلی طالبان در دایکندی: آواره‌گان اجازه برگشت به خانه‌هایشان را ندارند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x