صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تعطیلی پروژه‌ها، دست‌کم ۷۰۰ هزار نفر را بیکار کرده است

مسئولان شرکت‌های ساختمانی می‌گویند که مسدود شدن سرمایه‌های افغانستان از سوی امریکا، کارهای بازسازی در کشور را تعطیل کرده است. تعطیلی این پروژه‌ها، هزاران تن را بیکار ساخته است.

مسئولان شرکت‌های ساختمانی می‌گویند که مسدود شدن سرمایه‌های افغانستان از سوی امریکا، کارهای بازسازی در کشور را تعطیل کرده است. تعطیلی این پروژه‌ها، هزاران تن را بیکار ساخته است.

پیک‌آفتاب: شماری از صاحبان شرکت‌های ساختمانی روز پنجشنبه ۶ عقرب، در برابر دفتر یوناما در کابل تجمع کرده و از جامعه جهانی خواستار رهایی پول‌های مسدود شده‌ی افغانستان شدند.

سردار ولی انتظار، مسئول یکی از این شرکت‌ها می‌گوید که مسدود شدن این پول‌ها، باعث گردیده تا برخی از پروژه‌ها نیمه‌تمام رها گردد و برخی پروژه‌ها که تکمیل شده نیز هنوز پول‌هایشان پرداخت نشده است. او از مسئولان بانک جهانی می‌خواهد تا پول‌های پروژه‌های تکمیل شده را پرداخت و برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اقدام نمایند. او تاکید می‌کند که با راه‌اندازی مجدد پروژه‌های نیمه‌کاره، زمینه کار برای صدها هزار کارگر که از تعطیلی این پروژه‌ها بیکار شده‌اند، فراهم خواهد شد.

آقای انتظار می‌گوید با آن‌که تمامی اسنادهایشان به بانک جهانی رسیده، اما تاکنون پرداخت‌هایشان از سوی این بانک اجرا نشده است.

اسماعیل اندر، مسئول یکی دیگر از شرکت‌های ساختمانی است. او می‌گوید که از مجموع ۱۲۰ پروژه تنها ۳۰ پروژه تکمیل شده و متباقی نیمه‌کاره رها شده است. به گفته‌ی او، در حالی که کارهای پروژه تکمیلی قبل از سقوط حکومت پیشین به اتمام رسیده و انوایس‌های آن تکمیل گردیده، اما تاکنون پول‌های آن را دریافت نکرده‌اند.

حامد سروری، رئیس شرکت زاهد الهام نیز که همکار قراردادی پروژه‌های انکشافی شهرداری کابل بوده، می‌گوید که قرارداد ۱۰۷ پروژه به ارزش ۵ میلیارد افغانی را در اختیار داشته است. به گفته‌ی او، در این پروژه‌ها چهارصد و هشتاد شش هزار نفر مصروف کار بوده‌اند، اما با تعطیلی کارها، این تعداد افراد بیکار شده‌اند. او بانک جهانی را مسئول این رخداد می‌داند که دست‌کم ۷۰۰ هزار خانواده را با مشکلات مواجه ساخته است.

این تظاهرات کنندگان تهدید می‌کنند در صورتی که به خواسته‌هایشان رسیدگی نشود، دفتر یوناما در کابل را مسدود خواهند کرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x