صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تایید طرح ساخت پایگاه نظامی تاجیکستان در مرز افغانستان توسط چین

تاجیکستان طرح ساخت این پایگاه را در منطقه اشکاشم در ولایت خودمختار کوهستانی بدخشان تصویب کرده است.

مجلس نمایندگان تاجیکستان طرح ساخت پایگاه پولیس این کشور توسط چین را در منطقه اشکاشم در مرز افغانستان تصویب کرده است. گفته می‌شود که بیجینگ برای ساخت این پایگاه نظامی هشت‌ونیم میلیون دالر هزینه می‌کند.

پیک‌آفتاب: یک سخنگوی پارلمان تاجیکستان به خبرگزاری فرانسه گفته که مجلس سفلی (مجلس نمایندگان) تاجیکستان طرح ساخت این پایگاه را در منطقه اشکاشم در ولایت خودمختار کوهستانی بدخشان تصویب کرده است. او که نخواسته نامش فاش شود، گفته: «همه ساخت و سازها توسط طرف چینی تامین می‌شود و پس از ساخت، پایگاه به پولیس تاجیکستان منتقل خواهد شد.» به گفته این مقام تاجیک، چین ۸.۵ میلیون دالر به این پایگاه کمک می‌کند.

این در حالیست که هر دو کشور نگران توانایی طالبان برای جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های افراطی هستند. ایجاد این پایگاه نشان‌دهنده تعمیق همکاری امنیتی بین تاجیکستان و چین است که گزارش شده است پایگاه دیگری قبلا در جنوب شرقی تاجیکستان ایجاد کرده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفته که: «من از وضعیتی که شما اشاره کردید اطلاعی ندارم.»

چین به دنبال ایجاد روابط دوستانه با طالبان پس از تسلط آنها بر افغانستان است، اما از این گروه خواسته است تا جدایی‌طلبان اقلیت مسلمان اویغور را که به دنبال نفوذ در منطقه مرزی حساس آن در سین کیانگ هستند، سرکوب کند. در حالی‌که سایر کشورهای آسیای مرکزی با حکومت طالبان در افغانستان روابط کاری برقرار کرده‌اند، تاجیکستان با آن مخالفت کرده و از گفتگوهای مستقیم خودداری کرده است.

امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، نسبت به آنچه را که مستقر شدن «گروه‌های تروریستی» در امتداد مرز ۱۳۰۰ کیلومتر این کشور با افغانستان خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x