صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تاخیر تازه در پروژه تاپی؛ بانک انکشاف آسیایی این پروژه را تمویل نمی‌کند

بانک انکشاف آسیایی (ADB) کار تمویل پروژه 10 میلیارد دالری تاپی را به دلیل این‌که طالبان از سوی سازمان ملل و جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است را متوقف کرد.

بانک انکشاف آسیایی (ADB) کار تمویل پروژه 10 میلیارد دالری تاپی را به دلیل این‌که طالبان از سوی سازمان ملل و جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است را متوقف کرد.

پیک‌آفتاب: یک مقام ارشد وزارت انرژی پاکستان به رسانه‌های آن کشور گفته که بخش بزرگ پروژه تاپی از افغانستان می‌گذرد اما اکنون که طالبان به رسمیت شناخته نشده، بانک انکشاف آسیایی به عنوان تمویل کننده و هم‌آهنگ کننده پروژه، تمامی فعالیت‌هایش را متوقف کرده و پروژه را در حالت تعلیق قرار داده است.

نیوز انترنشنل به نقل از حماد اظهر، وزیر انرژی پاکستان گزارش داده که بانک انکشاف آسیایی تا اطلاع بعدی تمامی کار بالای پروژه تاپی را متوقف کرده است.

از سوی دیگر، یک سخنگوی بانک انکشاف آسیایی که خواسته نامش فاش نشود، تایید کرده که امور تمویل پروژه تاپی از سوی این بانک متوقف شده است.

بانک انکشاف آسیایی در این خصوص گفته که به مشوره با کشورهای ذی‌نفع به ارزیابی و نظارت از وضعیت افغانستان ادامه می‌دهد.

امارت اسلامی حدود دو هفته پیش گفته بود که در دیدار با محمدمراد امانوف، رئیس اجرائیه پروژه تاپی و خواجه عوضوف، سفیر ترکمنستان در کابل، طرح کار پروژه را به آن‌ها سپرده‌اند.

عاقل جان عزام، معاون سخنگوی وزارت داخله طالبان در این مورد چنین جزئیات داده بود: “سفیر و رئیس اجرائیه از لحاظ امنیتی تعهد سپردند و گفتند که امور پروژه تاپی تکمیل شده و کار عملی آن در روز‌های نزدیک آغاز خواهد شد”. از سوی دیگر، وزارت داخله طالبان اعلام کرده بود که مسئولان امنیتی امارت اسلامی طرح امنیتی پروژه تاپی را با مقام‌های ترکمنستان در میان گذاشته‌اند.

ارائه طرح امنیتی پروژه تاپی از سوی طالبان

گفتنی است که پروژه تاپی حدود 1800 کیلومتر امتداد می‌یابد و سالانه حدود 33 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. این پروژه بزرگ از طریق هرات و قندهار، به چمن، ژوب، دیره غازی‌خان و ملتان در پاکستان و سپس تا مرز هند امتداد می‌یابد.

رسانه‌های پاکستان اما گزارش داده‌اند که افغانستان از این پروژه روزانه بیش از 100 میلیون مترمکعب گاز به دست می‌آورد.

توقف تمویل پروژه تاپی از سوی بانک انکشاف آسیایی در حالی صورت می‌گیرد که با گذشت نزدیک به هفت ماه از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، هیچ کشوری آن‌ها را به رسمیت نشناخته است و این روند به اقتصاد و پروسه‌های اداری در درون افغانستان آسیب‌های فراوانی وارد کرده و شهروندان به دلیل عدم ارایه خدمات با مشکلات عدید مواجه‌اند. از جانب دیگر، وزیر اقتصاد پاکستان پیش‌تر از تعلیق کار پروژه تاپی خبر داده بود. عمر ایوب خان گفته بود که کار این پروژه تا تثبیت وضعیت افغانستان تعطیل خواهد بود. این مقام پاکستانی هم‌چنین از تعلیق پروژه کاسا ۱۰۰۰ نیز خبر داده بود.

تعلیق پروژه‌های تاپی و کاسا 1000، به دلیل وضعیت افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x