صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تاجران: بازارهای بین‌المللی از ما گرفته شده است

در حالی که اتاق تجارت و صنایع افغانستان از افزایش صادرات میوه خشک افغانستان خبرداده، تاجران اما می‌گویند که پس از حاکمیت طالبان، بازارهای بین‌المللی از ما گرفته شده است.

در حالی که اتاق تجارت و صنایع افغانستان از افزایش صادرات میوه خشک افغانستان خبرداده، تاجران اما می‌گویند که پس از حاکمیت طالبان، بازارهای بین‌المللی از ما گرفته شده است.

پیک‌آفتاب: اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز گذشته گزارش داده که صادرات میوه خشک افغانستان در سال 2021 افزایش یافته است. این اتاق گفته که در سال گذشته افغانستان 450 میلیون دالر میوه خشک به خارج صادر کرده است. مقامات اتاق تجارت می‌گویند که بیش از 140 تُن میوه خشک در سال گذشته به خارج صادر شده است.

ارقامی که مقامات این اتاق در تماس تلفنی خبرگزاری پیک‌آفتاب آن را تایید یا رد نمی‌کنند. با آن‌که با مسئول صادرات و هم‌چنین مسئول مطبوعاتی اتاق تجارت و صنایع تماس گرفتیم، آن‌ها حتا حاضر نیستند ارقام ارائه شده را تایید یا رد کنند. این مقامات می‌گویند: “به ما گفته شده که به تماس رسانه‌ها پاسخ ندهیم”.

در همین حال، تاجران زعفران افغانستان از نبود بازارهای بین‌المللی و کاهش صادرات طلای سرخ افغانستان خبر می‌دهند. محمدنادر مالکی، مسئول شرکت زعفران گوهر ناب به پیک‌آفتاب گفت که محصولات زعفران در سال 2021، 70 درصد کاهش یافته است. او گفت، در گذشته با کشورهای خارجی مانند امریکا، هند، چین و کشورهای عربی دادوستد داشتیم، اما فعلاً به دلیل مشکلات نمی‌توانیم به خارج از کشور زعفران صادر نمائیم.

آقای مالکی تعطیلی دهلیزهای هوایی مستقیم و نیز مشکلات در سیستم بانکی را از چالش‌های تاجران خواند و گفت: “تجار بین‌المللی حساب‌های بانکی برای شرکت‌های ما و تجارت قانونی می‌خواهند که به دلیل عادی نبودن وضعیت بانک‌ها، قادر به تامین این خواست قانونی آن‌ها نیستیم.” او افزود که همین موضوع باعث کاهش 70 درصدی صادرات زعفران افغانستان شده است.

زعفران از محصولات ناب افغانستان است و در 9 سال گذشته، در سطح جهانی مقام اول را داشته است. اما در سال جاری به دلیل شیوع خشک‌سالی از یک طرف و مشکلات ترانزیتی از سوی حاکمیت، تاجران زعفران می‌گویند که هم کاهش محصول داشتیم و هم کاهش صادرات.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x