صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بیش از 50 درصد شهروندان افغانستان خواهان ترک کشورشان هستند

نتایج یک سروی نشان می‌دهد که 53 درصد زنان و مردان افغانستان، خواهان ترک کشور‌ و رسیدن به کشورهای خارج از افغانستان هستند.

نتایج یک سروی نشان می‌دهد که 53 درصد زنان و مردان افغانستان، خواهان ترک کشور‌ و رسیدن به کشورهای خارج از افغانستان هستند.

پیک‌آفتاب: این سروی که در ماه‌های اگست و سپتمبر 2021 توسط گالوپ (Gallup) انجام شده است، نشان می‌دهد که 56 درصد مردان و 50 درصد زنان در افغانستان؛ یعنی 3 درصد بیش‌تر از سال 2018، خواهان ترک کشور‌ هستند.

گزارش گالوپ تصریح می‌کند که “در حال حاضر به طور باالقوه” تعداد زیادی از شهروندان افغانستان می‌خواهند کشورشان را ترک کنند؛ زیرا با تسلط طالبان، میلیون‌ها شهروند این کشور در آستانه گرسنگی و فقر شدید قرار دارند. هرچند این رقم در سال 2021 یکی از بالاترین درصدی را در جهان نشان می‌دهد که شهروندان یک کشور خواهان ترک کشورشان اند.

یافته‌های این سروی در حالی نشر شده که پس از تسلط طالبان در 15 اگست 2021، صد‌ها هزار شهروند افغانستان جهت مصئونیت و تامین نیازهای مالی از افغانستان بیرون رفته‌اند.

در گزارش گالوپ آمده است که پس از خروج امریکا از افغانستان “میلیون‌ها افغانستانی دیگر اگر چانس پیدا کنند، کشور‌شان را ترک خواهند کرد”.

افغانستانی‌ها مایلند به کدام کشور‌ها بروند؟‌

گالوپ با نشر این سروی، گزارش داده است که شهروندان افغانستان ترجیح می‌دهند به ترتیب به کشور‌های ترکیه،‌ آلمان، کانادا و امریکا مسکن‌گزین شوند. این گزارش نشان می‌دهد که ترجیح شهروندان افغانستان نسبت به سال 2018 اندکی تغییر کرده است.

سروی گالوپ می‌گوید که 25 درصد افغانستانی‌های که در این سروی شرکت کردند،‌ خواهان مهاجرت به ترکیه، 15 درصد به آلمان و‌ 12 درصد به کانادا می‌باشند، یعنی 7 درصد بیش‌تر از سروی 2018. اما شماری افغانستانی‌هایی که خواهان مهاجرت به امریکا هستند، مانند سروی 2018،‌ هم‌چنان 10 درصد باقی مانده است.

روش سروی

گالوپ توضیح داده که این سروی از طریق مصاحبه‌های تلفنی بین 9 اگست تا 29 سپتمبر 2021 انجام شده است. افرادی‌که در این سروی شرکت کرده‌اند،‌ بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده و سن سروی شوندگان در هنگام سروی 15 سال و بالاتر از آن بوده است.

نتیجه‌گیری

بر اساس این سروی، اکثر افغانستانی‎هایی که سال گذشته می‌خواستند کشورشان را ترک کنند،‌ یاس و ناامیدی از مسلط شدن مجدد طالبان و کنترول افغانستان توسط این گروه را دلیل عمده‌شان بیان کرده‌اند.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که موجب فرار میلیون‌ها اوکراینی از کشور‌شان شده است، توجه کشور‌های جهان را از افغانستان به اوکراین معطوف شده و مهاجران افغانستانی به فراموشی سپرده شده‌اند.

در این گزارش ذکر شده که بحران بشری نه تنها در افغانستان پا برجا باقی‌مانده است، بلکه وضعیت در این کشور از جهات مختلف در حال بدتر شدن نیز است.

مقر اصلی شرکت گالوپ در شهر واشنگتن امریکا قرار دارد و این شرکت در سال 1935 میلادی توسط جورج گالوپ بنیان نهاده شد. این شرکت بیش‌تر به خاطر نظرسنجی‌های افکار عامه و سروی‌هایی که از دهه 1980 بدین‌سو در سراسر جهان انجام داده است، شناخته می‌شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x