صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بنگله‌دیش با مسدود کردن مکتب‌ها، هزاران کودک روهینگیایی را از آموزش محروم کرد

بنگله‌دیش روز گذشته 28 مارچ، بزرگ‌ترین مکتب خصوصی در یک کمپ مهاجرین روهینگیا را مسدود کرد؛ ادامه اقدامی که تا اکنون هزاران کودک را از فراگیری آموزش محروم کرده است.

بنگله‌دیش روز گذشته 28 مارچ، بزرگ‌ترین مکتب خصوصی در یک کمپ مهاجرین روهینگیا را مسدود کرد؛ ادامه اقدامی که تا اکنون هزاران کودک را از فراگیری آموزش محروم کرده است.

پیک‌آفتاب: بنگله‌دیش میزبان حدود 850 هزار مهاجر روهینگیا است که در پی تهاجم اردوی میمانمار در سال 2017، مجبور به ترک کشور‌شان شدند.

مقامات بنگله‌دیشی از ماه دسمبر سال گذشته بدین‌سو، روند مسدود کردن مکتب‌هایی را آغاز کرده‌اند که از سوی این مهاجرین ایجاد شده است و در تازه‌ترین اقدام، مکتب خصوصی “کیاپوری” را مسدود کردند که در آن حدود 600 کودک مصروف فراگیری آموزش بودند.

یک مقام دولتی بنگله‌دیشی به فرانس پرس گفت که “هیچ کسی نمی‌تواند خودسرانه و بدون اجازه مکتب ایجاد کرده و فعالیت کند، این غیرقابل پذیرش است”.

مکتب کیاپوری را محب الله، یک رهبر برجسته روهینگیا‌ها ایجاد کرده بود، فردی که در ماه سپتمبر سال گذشته به ضرب گلوله کشته شد. گفته می‌شود که گروه تندرو روهینگیا که متهم به از بین بردن مخالفین‌شان در کمپ‌های مهاجرین است، در عقب مرگ او قرار دارد.

این مکتب خصوصی که از سوی آموزگاران و خانواده‌های مهاجرین روهینگیا تمویل می‌شد، زیر نصاب تعلیمی میانمار دانش‌آموزان را آموزش می‌داد. آنان امیدوار بودند که روزی فرا خواهد رسید که دوباره به کشورشان برگردند و زندگی بهتری داشته باشند.

محمد مشرف 19 ساله،‌ یکی از دانش‌آموزان این مکتب گفت که امتحانات نهایی سال جریان داشت که پولیس مسلح بنگله‌دیش مکتب را مسدود کرده و یگانه کمپیوتر، چوکی‌ها و تخته‌های آن‌را با خود برد.

از سوی دیگر، یونیسف نیز امور شماری از مکاتب برای کودکان 4 تا 14 ساله این مهاجرین را به پیش می‌برد. این در حالی است که بنگله‌دیش هیچ گونه تسهیلات آموزشی را برای این مهاجرین فراهم نکرده است.

دیدبان حقوق بشر، هفته گذشته گفت که بنگله‌دیش تهدید می‌کند که در صورت تخطی از محدویت بر مکتب‌ها، اسناد هویت این مهاجرین را ضبط و آنان را به یک جزیره دور افتاده انتقال خواهد داد.

یکی از مسئولین دیدبان حقوق بشر گفت که حکومت بنگله‌دیش نخست جلو فراگیری آموزش کودکان روهینگیا را گرفت، سپس مکتب‌هایی را مسدود کرد که آنان برای خود ایجاد کرده بودند و اکنون تهدید می‌کند که آموزگاران و دانش‌آموزان را به جزیره زندان مانند خواهد فرستاد.

شمس‌العالم، یکی از رهبران جامعه روهینگیا‌ها گفت که مسدود کردن مکتب‌ها و مدارس، تاثیر خطرناکی بر آینده کودکان و نوجوانان خواهد داشت. او افزود که اگر این کودکان به مکتب نروند یا درگیر قاچاق مواد مخدر و یا هم هم‌دست جنایت‌کاران موجود در کمپ‌ها خواهند شد.

این در حالی مطرح می‌شود که سازمان غیردولتی “جامعه حمایت از خلق‌های مواجه با تهدید” از وضعیت وخیم اردوگاه‌های آوارگان روهینگیا ابراز نگرانی می‌کنند. صدها هزار تن از اعضای این گروه قومی، از سال‌ها بدین‌سو در کمپ‌های شدیداً مزدحم به سر می‌برند. این سازمان خواستار توجه جهانیان به وضعیت مسلمانان روهینگیا در کمپ‌های میانمار و بنگله‌دیش شده است.

در همین حال؛ یسنا کوسیویچ، مسئول بخش جلوگیری از نسل‌کشی و محافظت در این سازمان گفته است: “این آوارگان در کمپ‌های شدیداً مزدحم به صورت فزاینده مایوس می‌شوند”.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x