صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بعد از چهار شبانه‌روز شکنجه، گفتند: “بی‌گناه است” + تصاویر

ماجرا از یک صبح زود در چهاردهم میزان 1400 شروع می‌شود. روزی که هنوز محمدداوود، برای نماز صبح بلند نشده، خانه‌اش در محاصره افراد مسلح قرار گرفته است.

محمدداوود محمدی، باشنده ولسوالی میرامور ولایت دایکندی می‌گوید که افراد مسلح مربوط به طالبان پس از چهار شبانه‌روز شکنجه، برایم امان‌نامه دادند.

پیک‌آفتاب: محمدداوود، باشنده قریه برکر در ولسوالی میرامور در ولایت دایکندی است. ماجرا از یک صبح زود در چهاردهم میزان 1400 شروع می‌شود. روزی که هنوز محمدداوود، برای نماز صبح بلند نشده، خانه‌اش در محاصره افراد مسلح قرار گرفته است.

شمار افراد مسلح ده نفر هستند. آنها به زور وارد خانه محمدداوود شده و شروع به لت‌وکوب زن و بچه‌های محمدداوود می‌کند. وقتی محمدداوود به نزدیکی افراد مسلح می‌رسد، بلافاصله دست‌هایش را دست‌بند زده و شروع به لت‌وکوب او می‌کنند. از او می‌پرسند که بچه‌هایت کجا هستند.

بچه‌های محمدداوود در حکومت پیشین در بخش استیناف سارنوالی ولایت دایکندی انجام وظیفه می‌کردند، اما با سقوط حکومت به دست طالبان، آن‌ها از کشور فرار کرده‌اند. داوود در پاسخ افراد مسلح می‌گوید که دقیق خبر ندارد فرزندانش کجا رفته‌اند، احتمالاً به ایران یا پاکستان رفته‌اند.

محمدداوود به خبرنگار پیک‌آفتاب می‌گوید: “افراد مسلح از او پرسیدند که در خانه سلاح و مواد مخدر داری؟” او گفت که مردان مسلح بعد او را به بازار برکر منتقل کرده و در آنجا پیش چشم مردم به لت‌وکوب او ادامه داده‌اند. مردان مسلح ضمن تحقیر و توهین محمدداوود، به مردم می‌گفتند که این فرد با حکومت فاسد قبلی ارتباط داشته است.

محمدداود سپس به مرکز ولسوالی میرامور انتقال داده می‌شود. توقیف او در ولسوالی با انواع شکنجه، تحقیر و توهین همراه است. از ناخن کشیدن و شلاق‌زدن تا کوبیدن با چکش بر ناخن‌هایش. او می‌گوید: “ناخن‌هایم را کشیدند، با چکش بر ناخن‌هایم می‌کوبیدند تا بشکند.”

بعد از چهار شبانه‌روز شکنجه، در نهایت او را بی‌گناه اعلام می‌کنند. محمدداوود می‌گوید: “بعد از چهار شبانه‌روز شکنجه، برایم گفتند بی‌گناه هستی و برایم امان نامه داده‌اند.”

محمدداوود می‌گوید که این ظلم توسط افراد عصمت صالحی، ولسوال ملکی طالبان در میرامور بر او روا داشته شده است. او تاکید می‌کند که قوماندانی امنیه ولسوالی در این رویداد دخالت نداشته است.

محمدداوود می‌گوید، او تنها قربانی لت‌وکوب طالبان در میرامور دایکندی نیست، بلکه مقامات محلی سه تن دیگر را نیز به بهانه ارتباط با حکومت پیشین لت‌وکوب کرده‌اند. به گفته محمدی، یکی از افراد لت‌وکوب شده توسط مقامات میرامور، در کابل فوت کرده، اما به دلیل تهدید طالبان محلی، خانواده فرد فوت شده اعلام کرده‌اند که وی به دلیل ابتلا به سرطان جان داده است. هم‌چنین دو تن دیگر از باشندگان میرامور نیز از اثر لت‌وکوب طالبان وضعیت صحی وخیم داشته‌اند که در حال حاضر در کشورهای هند و پاکستان بستری هستند و هنوز آن‌ها نسبت به زندگی دوباره آنها مطمئن نیستند.

محمدداوود یک نامه اهالی محل را در اختیار خبرنگار پیک‌آفتاب می‌گذارد که به صورت دسته‌جمعی به مقام ولایت دایکندی نوشته شده و در آن باشندگان محل از ظلم و جور مقامات طالبان در ولسوالی میرامور شکایت کرده‌اند.

حالا محمدداوود با بیان این که بدبین امارت اسلامی نیست، از مقامات مرکزی خواهان رسیدگی در این زمینه است و از مقامات طالبان می‌خواهد تا عدالت در مورد او تامین شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x