صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

برنامه‌های هسته‌ای ایران و بحران لبنان محور گفتگوهای مکرون و بن سلمان

رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه 4 دسامبر، در جده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه 4 دسامبر، در جده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

پیک‌آفتاب: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با ولیعهد عربستان برای اولین بار پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته عربستانی در جده دیدار کرد. در این دیدار برنامه‌های هسته‌ای ایران، بحران اقتصادی و سیاسی در لبنان و جنگ یمن محورهای گفتگو بین طرفین بود.

رئیس‌ جمهور فرانسه یکی از اولین رهبران اروپایی است که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی‌تبار در سال 2018 با محمد بن سلمان دیدار می‌کند. وجهه ولیعهد عربستان نزد کشورهای غربی پس از قتل جمال خاشقجی، در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به شکل بی‌رحمانه آسیب دید.

رئیس جمهور فرانسه در توجیه دیدارش با محمد بن سلمان گفته است که گفتگو با ریاض برای کمک به «ثبات» در منطقه خاورمیانه کمک می‌کند و برای ختم چالش‌های پیش آمده ضروری است. از جانب دیگر، بسیاری از رهبران غربی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هنوز حاضر به تماس با محمد بن سلمان نیستند. رئیس‌ جمهور امریکا تاکنون تنها با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و پدر محمد بن سلمان تلفنی صحبت کرده است.

طبق اطلاعات به دست آمده، سفر رئیس ‌جمهور فرانسه به عربستان در حالی صورت می‌گیرد که وزیر اطلاعات لبنان روز جمعه 3 دسامبر، در آستانه این سفر از مقام خود کناره‌گیری کرد. نشر سخنان جورج قرداحی، درباره جنگ یمن حدود یک ماه پیش باعث شد که روابط بیروت با شماری از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تیره شود.

جورج قرداحی روز جمعه به خبرگزاری “الجدید” گفته بود که امیدوار است استعفایش همزمان با سفر امانوئل مکرون به منطقه به خروج از بحران دیپلماتیک بین لبنان و کشورهای عربی کمک کند.

گزارش‌ها می‌رساند که رئیس‌ جمهور فرانسه سابقه میانجی‌گیری میان عربستان و لبنان را دارد. تلاش‌های او در سال 2017 به خروج سعد حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان از عربستان کمک کرد. ریاض در آن زمان به اعمال فشار بر سعد حریری برای کناره‌گیری از قدرت و جلوگیری از خروج او از عربستان متهم شده بود.

دولت فرانسه از زمان انفجار مهیب در تابستان سال 2020 در بندر بیروت، برای خروج لبنان از بن‌بست‌های سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کند.

این در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پیش از سفر به جده به خبرنگاران گفته بود که کشورش با برخی از اعضای اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا دفتر سیاسی مشترک را در افغانستان باز کند.

بازگشایی دفتر سیاسی اتحادیه اروپا در کابل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x