صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

برخورد «جنسیتی» طالبان با تولیدات وطنی

در حاشیه نمایشگاه محصولات وطنی و با حضور وزیران تجارت قزاقستان و طالبان، تلاش‌ها برای ایجاد اتاق مشترک تجارتی آغاز گردید. در همین حال، زنان تجارت‌پیشه افغانستان از دعوت نشدن زنان تجارت‌پیشه به این نمایش‌گاه انتقاد کرده و می‌گویند که طالبان با محصولات و تولیدات وطن برخورد جنسیتی می‌کنند.

در حاشیه نمایش‌گاه محصولات وطنی و با حضور وزیران تجارت قزاقستان و طالبان، تلاش‌ها برای ایجاد اتاق مشترک تجارتی آغاز گردید. در همین حال، زنان تجارت‌پیشه افغانستان از دعوت نشدن زنان تجارت‌پیشه به این نمایش‌گاه انتقاد کرده و می‌گویند که طالبان با محصولات و تولیدات وطن برخورد جنسیتی می‌کنند.

پیک‌آفتاب: نمایش‌گاه محصولات وطنی امروز در هوتل انترکانتیننتال کابل در حالی برگزار گردید که وزیران تجارت کشور قزاقستان و طالبان، از ایجاد اتاق مشترک تجارتی بین دو کشور در آینده نزدیک خبر دادند.

اما در این نمایش‌گاه تنها یک زن تجارت‌پیشه حضور داشت. شماری از این زنان، طالبان را به برخورد جنسیتی با تولیدات وطنی متهم می‌کنند و می‌گویند که طالبان قصد دارند با نادیده گرفتن زنان، آنان را به حاشیه برانند.

فرزانه بیات از زنان تجارت‌پیشه می‌گوید: این دومین نمایش‌گاه در مورد محصولات وطنی است که طالبان به زنان تجارت‌پیشه اجازه اشتراک در آن را نمی‌دهند. او می‌گوید: طالبان با این‌گونه برخوردها، تلاش دارند از فروش محصولات زنان ممانعت نمایند.

رحیمه حاجی‌زاده، موسس «صنایع دستی خورشید زنان تابان» نیز به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفت که از زمان حاکمیت امارت اسلامی، کارهای زنان در آستانه‌ی تعطیلی است. او تاکید می‌کند که پس از روی کار آمدن طالبان بسیاری از زنان همکار او، مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند.

فتانه بیات، رئیس شرکت تولیدی بیات، رفتار طالبان با تولیدات وطنی را مردسالارانه می‌خواند و می‌گوید: طالبان تلاش دارند زنان را به حاشیه ببرند. او می‌گوید به جز نگاه جنسیتی دیگر هیچ دلیلی برای دعوت نکردن زنان وجود ندارد، زیرا وقتی زنان تولیدات دارند، چرا باید دعوت نشوند؟

حسینه فقیری از زنان تجارت‌پیشه می‌گوید که طالبان با این گونه رفتارها، فعالیت‌های بیش از یک دهه زنان را به مرز سقوط و نابودی برده است. او طالبان را به فریب‌کاری متهم می‌کند و می‌گوید: طالبان به زنان تجارت‌پیشه وعده ساخت مارکت اختصاصی داده بود، حالا نه تنها آن مارکت ساخته نشده که از نمایش‌گاه رسمی نیز ما را حذف کرده‌اند.

این زنان تجارت‌پیشه، کار و فعالیت اقتصادی را از حقوق انسانی و شرعی زنان دانسته و تاکید می‌کنند که طالبان حق ندارند آنان را این حق شرعی و انسانی شان محروم سازند.

رویا حافظی با بیان این که طالبان در صدد هستند تا زنان را از جامعه پاک کنند، تاکید می‌کند که کار و فعالیت، حق شرعی و انسانی زن است. او می‌گوید زنان خواهان فعالیت اقتصادی هستند و طالبان حق ندارد که آنان را از این خواست مشروع‌شان ممانعت کند.

وژمه الیاس نیز معتقد است که طالبان با ممانعت از کار زنان، جلو روزی حلال آن‌ها را می‌گیرد. او تاکید می‌کند که بسیاری از زنان تجارت‌پیشه افرادی هستند که سرپرست خانواده هستند و تعطیلی کارهای آنان، یک خانواده کار و درآمدشان را از دست می‌دهند.

مریم حبیب، رئیس شرکت تولیدی مرسل معتقد است که عدم دعوت از زنان به نمایشگاه محصولات وطنی به هدف جلوگیری از فروش محصولات آنان است و طالبان قصد دارند با این کار، زنان را از انجام فعالیت‌های اقتصادی دل‌سرد نمایند. او می‌گوید که از زمان حضور طالبان تاکنون هیچ نمایش‌گاهی برای محصولات‌شان برگزار نشده است.

در همین حال، عبدالناصر ریشتیا، رئیس انجمن تولیدات وطنی افغانستان، استقلالیت مالی زنان را در رشد و پیشرفت جامعه موثر می‌داند و معتقد است که جلوگیری از فعالیت زنان تجارت‌پیشه، به روند رو به توسعه افغانستان آسیب جدی خواهد زد. او تاکید می‌کند که امارت اسلامی نه تنها مانع فعالیت اقتصادی زنان نشود، بلکه باید زمینه‌های بیشتر و مصئون‌تر فعالیت‌های اقتصادی آنان را فراهم سازد تا آن‌ها بتوانند به رشد محصولات وطنی کمک نمایند.

این اظهارات در حالی ابراز می‌گردد که امروز وزیران تجارت قزاقستان و طالبان، از ایجاد اتاق مشترک تجارتی بین دو کشور در آینده نزدیک خبر دادند. نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان که در یک نشست خبری در حاشیه نمایشگاه تولیدات وطنی در کابل سخن می‌زد، گفت که قزاقستان یکی از کشورهایی است که افغانستان روابط تجارتی گسترده با آن دارد و کار روی ایجاد یک اتاق مشترک تجارتی میان دو کشور ادامه دارد. سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان افزود که برای گسترش و تسهیل بیش‌تر تجارت میان افغانستان و قزاقستان، دهلیزهای هوایی و نمایندگی‌های برخی از بانک‌های قزاقستان در افغانستان، ایجاد می‌شود.

             
     

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x