صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بحران آب؛ محور گفتگوی مقامات هندی و پاکستانی در اسلام‌آباد

مقام‌های هند و پاکستان در تلاش‌اند تا آب‎های میان دو کشور را مدیریت و آن‌را طوری تقسیم‌بندی نمایند تا از چالش‌های جدید جلوگیری کرده باشند.

مقام‌های هند و پاکستان در تلاش‌اند تا آب‎های میان دو کشور را مدیریت و آن‌را طوری تقسیم‌بندی نمایند تا از چالش‌های جدید جلوگیری کرده باشند.

پیک‌آفتاب: نماینده‌های دو کشور روز گذشته اول مارچ، در اسلام‌آباد در این مورد گفتگو کردند. پاکستان از ساختن ده بند برق از سوی دولت هند مخالفت کرد و گفت که مخالف پیمان “آب‌های اندَس” است.

طبق گزارش‌ها، در سال 1960 میلادی، دو کشور با میانجی‌گری بانک جهانی، پیمان تقسیم آب‌های شش دریای مشترک میان دو کشور را امضا نمودند. در نتیجه این توافق، هند در شرق پاکستان به آب‌های سولتج، بیاس و راوی و در غرب به آب‌های اندس، جیهلم و چناب دست یافت.

پس از آن‌که دو کشور در سال 1947، استقلال خود را حاصل کردند، تاکنون سه مرتبه با هم جنگیده‌اند و روابط دو کشور در برهه‌های مختلف، گاهی تنش‌آلود و گاهی هم عادی بوده است، اما آب پدیده‌ای است که همواره پای مقام‌های هند و پاکستان را به نشست در برابر هم کشانده است، طوری‎که این بار نیز دو کشور مایل‌اند آب‌ها میان دو کشور را تقسیم‌بندی کنند تا از خلق بحران جلوگیری کرده باشند.

در همین حال عمران خان، نخست وزیر پاکستان در توییتی گفته است: “من همیشه به حل مناقشه از طریق گفتگو و دیپلماسی معتقد بوده‌ام. هرگز نباید آن‌را نشانه ضعف تلقی کرد. همان‌طور که هند را در 27 فبروری 2019 نشان دادیم، زمانی‌که هند تصمیم گرفته بود که به ما حمله کند، نیروهای مسلح ما با حمایت کشور به تجاوزات نادرست پاسخ خواهند داد و در همه سطوح پیروز خواهند شد”.

از سوی دیگر، روابط این دو همسایه رقیب و اتمی، در سال 2019، هنگامی به هم خورد که دولت هند، کشمیر تحت اداره‌اش را با خاک خودش ملحق نمود.

در پی این مسئله، اسلام‌آباد روابط دیپلماتیک خود را با دهلی‌نو کاهش داد، تجارت میان دو کشور متوقف شد و صادرات و واردات کالاهای تجارتی در مرز‌های دو کشور با تحریم روبه‌رو گشت.

با این هم عمران خان، نخست وزیر پاکستان به تازگی از همتای هندی‌اش نریندرا مودی دعوت کرد که برای حل اختلاف‌ها، در یک مناظره تلویزیونی حاضر شود، مسئله‌ای که تا هنوز از جانب هند مسکوت مانده است.

از جانب دیگر، دو کشور پس از کش‌وگیرهای فراوان و گفتگوهای طولانی توافق کردند که گندم کمکی هند از طریق پاکستان به افغانستان انتقال یابد. در پی این مسئله، نخستین محموله از این 50 هزار تن گندم، روز 7 حوت به شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار رسید.

این در حالی است که پیش‌تر یک رسانه هندی گزارش داده بود که دهلی‌نو در حال بررسی حضور دیپلماتیک در افغانستان است. هم‌زمان مشاور امنیت ملی پاکستان به روسیه رفت تا در مورد مسایل منطقه به ویژه وضعیت کنونی افغانستان با مقامات این کشور رایزنی کند.

تقلای دو همیشه رقیب در افغانستان: هند در پی آغاز ماموریت دیپلماتیک، پاکستان به دنبال رایزنی منطقه‌ای

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
erin
1 سال قبل

What would you do to me if you were in my vila? http://tiny.cc/gz35vz

تماس با ما: contactus@paikaftab.com
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x