صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بانوان معترض در کابل: گرسنگی شوخی نیست

شماری از بانوان امروز در کابل در اعتراض به سکوت جامعه جهانی در قبال رفتار طالبان تجمع کردند. این بانوان می‌گویند که جامعه ملل در قبال مرگ یک ملت بی‌تفاوت است.

شماری از بانوان امروز در کابل در اعتراض به سکوت جامعه جهانی در قبال رفتار طالبان تجمع کردند. این بانوان می‌گویند که جامعه ملل در قبال مرگ یک ملت بی‌تفاوت است.

پیک‌آفتاب: این بانوان امروز در برابر دفتر سازمان ملل در کابل جمع شده و خواهان کمک نهادها و کشورهای بین‌المللی با مردم افغانستان هستند. آنان سیاست‌ها و رفتارهای طالبان را ضد بشری می‌خوانند و تاکید می‌کنند که طالبان با حذف زنان زمینه حذف خودشان را فراهم می‌کنند. این بانوان با بیان این که مشارکت سیاسی و حقوق برابر، از حقوق اساسی آنان است، تاکید دارند که هیچ حکومتی نمی‌تواند زنان را انکار کند.

بانوان معترض هم‌چنین خواهان فراهم شدن زمینه کار و تضمین آزادی‌های زنان شدند. آنان پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: “نان، کار، آموزش”، “نان، کار، آزادی”، “یک ملت از فقر مُرد، جامعه ملل نظاره‌گر بود” و روی یکی از پلاکاردها هم نوشته شده بود: “گرسنگی شوخی نیست”

شعارهای که هم به سیاست‌های طالبان اشاره دارد و هم به سکوت و بی‌تفاوتی معنادار جامعه جهانی. زنان معترض کابل می‌گویند طالبان نمی‌توانند آنان را از آموزش و کار محروم کنند. این زنان هم‌چنین طالبان را متهم به برخورد سیاسی با مسئله زنان کرده و می‌گویند که امارت اسلامی زنان را به گروگان گرفته است.

زنان هم‌چنین نسبت به وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار می‌دهند. آنان می‌گویند که بسیاری از کودکان افغانستان به دلیل نداشتن نان، با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

زنان از جامعه جهانی و سازمان ملل می‌خواهند که نسبت به سرنوشت زنان افغانستان بی‌تفاوت نباشند.

از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، میلیون‌ها دختر از رفتن به مکتب و دانشگاه و نیز صدها زن از رفتن به محل کار محروم شده و به اساس گزارش نهادهای بین‌المللی، افغانستان بیش از 21 درصد از نیروی کار خود را به دلیل خانه‌نشینی زنان از دست داده است.

خانه‌نشینی زنان؛ افغانستان بیش از 21 درصد نیروی کار فعال خود را از دست داده

عفو بین‌الملل: حمایت از زنان افغانستان، نیازمند اقدام عملی جهان است

این رفتار طالبان با اعتراضات زیاد داخلی و خارجی مواجه شده است. کشورهای مختلف دنیا مشارکت زنان در حکومت را شرط اساسی همکاری با طالبان عنوان کرده‌اند.

در داخل نیز زنان بارها دست به تجمعات اعتراضی زده و از طالبان خواسته‌اند که مانع آموزش و کار زنان نشوند.

زنان معترض در کابل: زمینه‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه و بازگشت زنان به محل کارشان فراهم شود

تلاش‌های تازه‌ی زنان و فعالان حقوق بشر برای بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x