صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بازداشت یک فرمانده غیرپشتون دیگر در بلخ

گزارش‌های تازه از ولایات شمالی حاکی است که وضعیت در این ولایات هم‌‌چنان ناآرام است. شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب امروز کاملاً نظامی بود. گفته می‌شود که قاری وکیل از فرماندهان برجسته طالبان در فاریاب هم بازداشت و زندانی شده است.

گزارش‌های تازه از ولایات شمالی حاکی است که وضعیت در این ولایات هم‌‌چنان ناآرام است. شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب امروز کاملاً نظامی بود. گفته می‌شود که قاری وکیل از فرماندهان برجسته طالبان در فاریاب هم بازداشت و زندانی شده است.

پیک‌آفتاب: منابع مردمی در فاریاب در تماس با خبرگزاری پیک‌آفتاب می‌گویند که طالبان «قاری وکیل» از فرماندهان برجسته فاریاب را به بهانه رهایی مخدوم عالم به بلخ خواسته و سپس او را بازداشت و زندانی کرده است. گفته می‌شود که به او گفته شده بود تا به بلخ رفته و مخدوم عالم را با خود به فاریاب بیاورد، اما این یک دسیسه بوده و خودش نیز به دام افتاده است.

شب گذشته نیز شایعاتی مبنی بر رهایی مخدوم عالم، فرمانده ازبیک‌تبار طالبان که پیش‌تر از سوی ملا فاضل آخند در بلخ بازداشت شده بود، منتشر شد. اما گفته می‌شود که این شایعه از سوی طالبان به هدف آرام ساختن مردم و جمع شدن خیمه تحصن از جلو ساختمان ولایت فاریاب مطرح شده است.

گزارش شده که شب گذشته نیروهای تازه نفس پشتون از بلخ، جوزجان و اطراف فاریاب وارد شهر میمنه شده و کنترول ریاست استخبارات و مقام ولایت را به دست گرفته‌اند و امروز نیز مرکز فاریاب چهره کاملاً نظامی داشته است.

جنجال‌ها در فاریاب پس از بازداشت مخدوم عالم، فرمانده ازبیک‌تبار در بلخ آغاز شده و با کشته شدن مولوی جلال از فرماندهان ارشد پشتون‌تبار طالبان در فاریاب وارد فاز تازه شده است.

درگیری‌های درونی در ولایات شمال امروز گسترش یافته و گفته می‌شود که شماری از ولسوالی‌ها در سرپل، جوزجان و بادغیس نیز با شورش‌های محلی سقوط کرده است. تداوم این درگیری واکنش‌های مقامات حکومت پیشین را به همراه داشته است.

مرکز فاریاب در کنترل طالبان ازبیک‌تبار

منابع مردمی: درگیری‌ها در سرپل هم شروع شده است

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری در رخ‌نامه فیسبوک‌اش نوشته است: “طالب یا باید به خواست ملت تمکین کند و یا نابود گردد.”

رحمت‌الله نبیل، رئیس محور ملی افغانستان نیز در توییتی از سقوط 10 تا 12 ولایت در آینده نزدیک خبر داده است. او نوشته است: “با توجه به اعمال و رفتار طالبان، قیام‌ها علیه طالبان به زودی حداقل به 10 تا 12 ولایت سرایت خواهد کرد! طالبان برای حکومت کردن آفریده نشدند، بلکه برای از بین بردن ارزش‌ها در افغانستان خلق شدند و مردم فقط تماشاگر نمایش آی‌اس‌آی نخواهند ماند!”

گفته می‌شود که بازداشت و خلع‌سلاح فرماندهان مطرح غیرپشتون طالبان، برنامه سازمان استخباراتی پاکستان است که به بهانه‌های مختلف و با کارشیوه‌های گوناگون به اجرا گذاشته شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x