صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ایران میزبان کنفرانس چند جانبه درباره افغانستان است

وزارت خارجه کشور ایران تأیید کرده است که تهران هفته آینده میزبان نشست همسایگان افغانستان به شمول روسیه خواهد بود و به تاریخ 27 اکتوبر هر شش وزیر خارجه در این رویداد اشتراک می‌کند تا وضعیت جاری در افغانستان را به بحث بگیرند.

تهران هفته آینده میزبان نشست همسایگان افغانستان به شمول روسیه است. وزارت امور خارجه این کشور تایید کرده است که به تاریخ 27 اکتوبر شاهد حضور هر 6 وزیر خارجه خواهد بود.

پیک‌آفتاب: وزارت خارجه کشور ایران تأیید کرده است که تهران هفته آینده میزبان نشست همسایگان افغانستان به شمول روسیه خواهد بود و به تاریخ 27 اکتوبر هر شش وزیر خارجه در این رویداد اشتراک می‌کند تا وضعیت جاری در افغانستان را به بحث بگیرند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته دوشنبه، 26 میزان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که علاوه بر ایران و روسیه، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان که همگی دارای مرز زمینی مشترک با افغانستان هستند، در این نشست شرکت خواهند کرد.

به گفته خطیب‌زاده، این نشست بحث‌هایی را که کشورهای نامبرده طی یک جلسه مجازی در اوایل ماه سپتامبر برگزار کردند، ادامه می‌دهد.

خطیب‌زاده گفت: “این شش کشور بر چگونگی کمک به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه اقوام متمرکز خواهند شد و اینکه چگونه می‌توانند به آینده صلح و امنیت در افغانستان کمک کنند”.

از زمانیکه طالبان کنترل شهر کابل را در اواسط ماه اگوست به دست گرفتند، بحث اصلی این است که آیا این گروه پس از روی کار آمدنش در بیش از 20 سال گذشته، تغییر کرده است یا خیر؟

خطیب‌زاده اما اذعان کرد که موضع رسمی ایران این است که می‌خواهد یک دولت فراگیر و باثبات در کشور شرقی و همسایه خود داشته باشد؛ چیزی که تهران آن را برای امنیت ملی خود حیاتی می‌داند.

گزارش‌ها می‌رساند که این تماس‌ها پس از تشکیل دولت از سوی طالبان که شامل گروه‌های قومی و مذهبی و زنان نمی‌شود ادامه یافته است.

ایران همچنین مجموعه‌ای از انفجارها را که گروه تروریستی داعش در هفته‌های اخیر بخش‌های مختلف افغانستان انجام دادند و افغانستان را تکان داد، به شدت محکوم می‌کند. خطیب‌زاده گفت که ایران با تمام طرف‌های افغانستان از جمله طالبان در تماس بوده است.

او گفت: “آنچه روشن است این است که طالبان مسئولیت مستقیم حفظ صلح، ثبات، آرامش و حفظ سلامت همه گروه‌های افغان از جمله هزاره‌ها و شیعیان دارد”.

همچنین گفتنی است که در اوایل سال جاری، تهران میزبان مذاکرات بین‌الافغانی به شمول طالبان بود، قبل از اینکه آنها بر افغانستان مسلط شوند.

با این حال، ایران از شرکت در هرگونه مذاکره ای که ایالات متحده میزبان یا شرکت کننده آن باشد، خودداری می‌کند و می گوید که این کشور علت اصلی بی‌ثباتی و خشونت در افغانستان بوده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x