صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

انفجار در بابل عراق؛ 11 زائر کشته و 30 تن دیگر زخمی شدند

رئیس جمعیت هلال احمر ایران از انفجار یک موتر مسافربری با 30 مسافر در ولایت بابل عراق خبر داده و گفته است که در میان کشته‌شدگان و زخمیان، زائرن ایرانی نیز حضور دارند.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران از انفجار یک موتر مسافربری با 30 مسافر در ولایت بابل عراق خبر داده و گفته است که در میان کشته‌شدگان و زخمیان، زائرن ایرانی نیز حضور دارند.

پیک‌آفتاب: پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران در صحبت با خبرگزاری ایسنا گفته است: “در پی وقوع این انفجار، ۳۰ تن زخمی شدند و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۱ تن جان خود را از دست داده‌اند.”

او گفت که این موتر مسافربری در یک تانک تیل در شهر شمولی ولایت بابل عراق منفجر شده است و نیروهای جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.

کولیوند گفت که در میان زخمی‌ها، زائران ایرانی نیز حضور دارند، اما هویت و ملیت تمام جان‌باختگان مشخص نیست و پس از شناسایی و امدادرسانی، اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد. خبرگزاری ایسنا از کشته شدن دست‌کم یک ایرانی در این انفجار خبر داده است.

در مورد علت این انفجار یا مسئولان احتمالی آن، مقامات عراقی یا ایرانی هنوز توضیحی نداده‌اند. شبکه خبری دجله عراق، این انفجار را در نتیجه برخورد یک دستگاه موتر تریلری با موتر حامل زائران اربعین اعلام کرده است.

مراسم اربعین امسال در روز 26 سنبله، برگزار می‌شود و به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون امنیتی وزیر داخله ایران، تا ۲۰ سنبله، 2.6 میلیون زائر از ایران وارد عراق شده‌اند و حدود ۶۵۰ هزار تن نیز در حال برگشت هستند.

از سوی دیگر، رسانه‌های داخلی ایران حکایت از سوءمدیریت وضعیت زائران و آشفتگی گسترده در مرزهای غربی ایران و وخامت اوضاع صحی مسافران در مرز دارد، به طوری‌که تاکنون نُه شهروند ایرانی تنها در شهر کربلا جان باخته‌اند.

هم‌چنین اشکان موسوی، سرپرست اداره روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر ایران، از واژگونی یک موتر مسافربری حامل زائران ایرانی در حله عراق و کشته شدن چهار تن خبر داده است.

عارف شرهانی، سخنگوی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفته است که بر اثر واژگونی یک موتر زائران، مادر یک خانواده کشته و سه عضو دیگر خانواده مجروح شده‌اند.

خبرهای پیاپی حکایت از ازدحام بیش از حد، بدرفتاری با زائران ایرانی در عراق، گرمازدگی و وارد شدن آسیب به افراد دارد، به طوری‌که روزنامه اعتماد ایران به نقل از یکی از امدادگران در سرپل ذهاب نوشته است: “مدام آژیر آمبولانس‌ها بلند می‌شود و افراد آسیب‌دیده از ازدحام یا گرما را با خود به نزدیک‌ترین مرکز صحی می‌برند.”

مقتدی صدر، رهبر پُر نفوذ شیعیان عراق امروز یک‌شنبه 11 سپتامبر، از هواداران خود خواست تا ضمن حرکت به سمت کربلا به مناسبت اربعین، از هرگونه «تعرض به زائران خارجی و به خصوص زائران ایرانی» خودداری کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x