صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

انستیتیوت مطالعات جنگ: طالبان تاجیک نمی‌خواهند علیه جبهه مقاومت بجنگند

انستیتیوت مطالعات جنگ (Institute for the Study of War) که یک اتاق فکر مستقر در امریکا است، می‌گوید که عبدالقیوم ذاکر، مسئول نظامی طالبان برای پنجشیر و اندراب، موفقیت چشم‌گیری در مقابله با جبهه مقاومت نداشته است.

انستیتیوت مطالعات جنگ (Institute for the Study of War) که یک اتاق فکر مستقر در امریکا است، می‌گوید که عبدالقیوم ذاکر، مسئول نظامی طالبان برای پنجشیر و اندراب، موفقیت چشم‌گیری در مقابله با جبهه مقاومت نداشته است.

پیک‌آفتاب: انستیتیوت مطالعات جنگ می‌افزاید که نیروهای تاجیک‌تبار طالبان نمی‌خواهند علیه جبهه مقاومت بجنگند. این اتاق فکر می‌‎گوید که آن‌ها مایل به جنگ نیستند.

این انستیتیوت هم‌چنین می‌گوید که نیروهای طالبان در پنجشیر متشکل از طالبان پشتون‌تبار از جنوب و شرق افغانستان و طالبان تاجیک از پنجشیر و بدخشان اند.

براساس نوشته این انستیتیوت، برخی واحدهای طالبان تاجیک در ماه جولای، از جنگیدن با جبهه مقاومت خودداری کرده‌اند؛ مسئله‌ای که به باور این انستیتیوت باعث بی‌اعتمادی میان واحدهای طالبان تاجیک و پشتون شده است.

این انستیتیوت می‌افزاید که انتصاب پی هم فرماندهان جدید از سوی طالبان برای «سرکوب و مهار» جبهه مقاومت نشان می‌دهد که گروه طالبان نگران گسترش فعالیت‌های جبهه مذکور است.

طالبان اخیراً قیوم ذاکر، مسئول پیشین کمیسیون نظامی طالبان را به عنوان مسئول نظامی پنجشیر و اندراب منصوب کردند.

انستیتیوت مذکور می‌گوید که او با شماری از نیروهای وفادارش از هلمند برای جنگیدن علیه جبهه مقاومت آمده، اما موفقیت چندانی تاکنون نداشته است.

انستیتیوت مطالعات جنگ می‌افزاید که فعالیت جبهه مقاومت به رغم فشار طالبان، فراتر از دره‌های اندراب و پنجشیر گسترش یافته است.

در بخشی از نوشته این انستیتوت آمده است: “حملات جبهه مقاومت در ولایت تخار اخیراً با افزایش حملات در شهر تالقان و ولسوالی‌های نمک‌آب، رستاق، کلافگان و فرخار افزایش یافته است”.

این اتاق فکر امریکایی می‌گوید که نیروهای جبهه مقاومت با نیروهای طالبان در ولسوالی‌های کشم و راغ در ولایت بدخشان درگیر شده و چندین فرمانده محلی طالبان تاجیک در بدخشان در چند ماه گذشته، به جبهه مقاومت پیوسته‌اند.

براساس گزارش این سازمان، برخی فرماندهان شبکه حقانی که برای جنگ در پنجشیر و اندراب مستقر شده‌اند، از فرماندهان منصوب شده از سوی مولوی یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده‌اند. به باور این انستیتیوت، ادامه این روند اختلافات موجود میان شبکه حقانی و طالبان قندهار را افزایش خواهد داد.

انستیتیوت مطالعات جنگ در حالی از گسترش فعالیت‌های جبهه مقاومت خبر می‌دهد که پیش از این نیز نشریه امریکایی لانگ وار ژورنال (Long War Journal) در بررسی یک سال حکومت طالبان گفته بود که مقاومت علیه طالبان در پنج ولایت شمال و یک ولسوالی ننگرهار افزایش یافته است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x