صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امیرخان متقی: جهان با ما مثل یک حکومت رسمی برخورد می‌کند

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان از روابط خوب جهان با طالبان سخن گفته و افزوده که روند تدریجی تشکیل حکومت همه‌شمول جریان دارد. او اما گفته این‌که حکومت همه‌شمول چه زمانی تشکیل می‌شود، قابل پیش‌بینی نیست.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان از روابط خوب جهان با طالبان سخن گفته و افزوده که روند تدریجی تشکیل حکومت همه‌شمول جریان دارد. او اما گفته این‌که حکومت همه‌شمول چه زمانی تشکیل می‌شود، قابل پیش‌بینی نیست.

پیک‌آفتاب: هفت ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. با این همه، وزیر خارجه طالبان در گفتگوی ویژه با خبرگزاری آناتولی ترکیه، از تعامل خوب جهان با طالبان سخن گفته است. او افزوده که جهان با طالبان مثل یک حکومت به رسمیت شناخته شده رفتار می‌کند. امیرخان متقی هم‌چنین گفته که طالبان اصلاحات لازم را به وجود آورده و همین اصلاحات زمینه را برای تکمیل تدریجی حکومت هموار کرده است. متقی در عین حال اذعان کرده که طالبان هنوز به خودکفایی نرسیده و تاکید کرده که آن‌ها باید از هر جهت روی پای خود بایستند.

وزیر خارجه طالبان هم‌چنین گفته که روابط خوب‌شان با اروپا و امریکا باعث شده که جهان احترام خیلی خوبی نسبت به طالبان داشته باشند. به گفته وزیرخارجه طالبان، تعاملی که جهان با طالبان دارند، مثل یک حکومت به رسمیت شناخته شده است. متقی، درنگ جهان در به رسمیت شناختن طالبان را ناشی از عوامل دیگر دانسته و گفته است: “شاید به خاطر مجبوریت‌هایی به رسمیت نشناخته‌اند، اما عملاً با ما به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده رفتار می‌کنند.

در حالی‌که یک شرط مهم جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان، تشکیل حکومت فراگیر است، اما امیرخان متقی می‌گوید که در این مورد نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

متقی هم‌چنین کارهای صورت گرفته توسط طالبان را موثر خوانده و گفته است، حکومت فعلی به خوبی کار می‌کند و در تلاش است تا در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و کمک‌های بشردوستانه بهتر عمل نماید.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی، وضعیت اقتصادی و انسانی در افغانستان رو به وخامت است.

هشدار سازمان ملل در مورد سقوط نظام بانکی افغانستان تا چند ماه آینده

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ افغانستان در آستانه‌ی بزرگترین بحران انسانی جهان است

8 مارچ؛ نهادهای مدافع حقوق بشر: وضعیت زنان در افغانستان فاجعه‌بار است

امیرخان متقی هم‌چنین در مورد مذاکره با گروه‌های ضد طالبان گفته که هیچ گروهی در افغانستان در مخالفت مسلحانه با طالبان وجود ندارد. او از مخالفین سیاسی طالبان در خارج از کشور زندگی می‌کنند، نیز خواست تا به افغانستان بازگردند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که از آغاز تسلط طالبان بر افغانستان، جبهه موسوم به مقاومت پنجشیر به رهبری احمد مسعود در ولایت پنجشیر و برخی ولایات شمالی در حال جنگ با طالبان هستند. هم‌چنین به تازگی برخی گروه‌های مسلح در دیگر ولایات نیز علیه طالبان اعلام جنگ کرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x