صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا حکم 34 سال زندان «سلمی الشهاب» را بررسی می‌کند

وزارت خارجه امریکا روز گذشته 17 اگست، اعلام کرد که پرونده «سلمی الشهاب»، فعال حقوق زنان را که در عربستان سعودی به 34 سال زندان محکوم شده است، بررسی می‌کند.

وزارت خارجه امریکا روز گذشته 17 اگست، اعلام کرد که پرونده «سلمی الشهاب»، فعال حقوق زنان را که در عربستان سعودی به 34 سال زندان محکوم شده است، بررسی می‌کند.

پیک‌آفتاب: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، به خبرنگاران گفت: “استفاده از آزادی بیان برای دفاع از حقوق زنان، نباید جرم تلقی شود. به هیچ عنوان نباید جرم‌انگاری شود.”

سلمی الشهاب، زن 34 ساله عربستانی، مادر دو دختر و دانشجوی دانشگاه لیدز در بریتانیا که برای تعطیلات به عربستان سعودی بازگشته بود، به دلیل داشتن حساب توییتر و دنبال کردن و بازنشر توییت‌های مخالفان و فعالان سیاسی عربستان سعودی، به 34 سال زندان محکوم شده است.

حکم 34 سال زندان برای سلمی الشهاب، اولین بار از سوی سازمان حقوق «مبادره الحریه» که مقر آن در واشنگتن است، گزارش شد. به گفته این سازمان حقوقی، سلمی الشهاب دو فرزند دارد و از شیعیان ساکن شرق عربستان سعودی است و حکم صادره علیه وی، طولانی‌ترین حکم زندان در لیست مدافعان حقوق زنان در عربستان به شمار می‌رود.

براساس گزارش این سازمان، حکم اولیه سلمی الشهاب شش سال زندان بوده، اما دادگاه با تجدیدنظر این حکم را به ۳۴ سال زندان افزایش می‌دهد.

حکم سنگین علیه این فعال حقوق زنان، چند هفته پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به عربستان سعودی صادر شده است؛ سفری که فعالان حقوق بشری قبل از آن هشدار داده بودند که می‌تواند به ریاض برای تشدید سرکوب مخالفان و سایر فعالان دموکراسی جسارت بخشد.

بایدن پیش از سفر به عربستان سعودی، در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نوشته بود: “می‌دانم که بسیاری موافق تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی نیستند. نظرات من درباره حقوق بشر روشن و دیرپاست و در جریان هر سفر خارجی، بحث آزادی‌های بنیادین همواره در دستور کار من بوده است، همان‌طور که در جریان این سفر نیز خواهد بود.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x