صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: افغانستان با نقض جدی آزادی مذهبی مواجه است

وزارت خارجه امریکا گزارش سالانه خود را در مورد آزادی بین‌المللی مذاهب به کانگرس امریکا ارایه کرده که بر اساس آن، افغانستان، چین، روسیه، میانمار، هند، پاکستان و سایر کشور‌ها با نقض جدی آزادی مذهبی مواجه‌اند.

وزارت خارجه امریکا گزارش سالانه خود را در مورد آزادی بین‌المللی مذاهب به کانگرس امریکا ارایه کرده که بر اساس آن، افغانستان، چین، روسیه، میانمار، هند، پاکستان و سایر کشور‌ها با نقض جدی آزادی مذهبی مواجه‌اند.

پیک‌آفتاب: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته است که با تسلط دوباره طالبان در 15 اگست سال گذشته، حقوق اقلیت‌های قومی-مذهبی به ویژه هزاره‌ها، زنان و دختران در عرصه‌های مختلف در افغانستان پای‌مال شده و شیعیان با حملات مکرر داعش روبه‌رو بوده‌اند.

این گزارش تصریح می‌کند که پس از تسلط طالبان، حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان از جمله حق تحصیل، کار و تعامل با جامعه نقض شده است. گزارش می‌گوید طالبان مذهب را ابزار قرار داده و با استفاده از آن، از حقوق اساسی زنان و دختران تخطی می‌کنند.

در همین حال، وزیر خارجه امریکا و رشاد حسین، سفیر این وزارت در امور آزادی بین‌المللی مذاهب، گزارش سالانه آزادی بین‌المللی مذاهب را ارایه کرده و گفته‌اند که با تسلط طالبان بر افغانستان، آزادی‌های مذهبی و حقوق اولیه زنان و دختران به شدت سرکوب شده است.

بلینکن در این خصوص گفته که “در افغانستان وضعیت آزادی مذهبی به شکل قابل ملاحظه‌ای خراب شده، به ویژه که طالبان حقوق اساسی زنان و دختران را در عرصه تعلیم، کار، مشارکت در جامعه بیش‌تر به بهانه و زیر بیرق دین، سرکوب کرده است. از سویی هم شاخه خراسان گروه داعش، حملات خشونت‌بار فزاینده را علیه اقلیت‌های مذهبی به ویژه هزاره‌ها و شیعیان انجام می‌دهند”.

بلینکن در کنار طالبان در افغانستان، از ایران، میانمار و چین به عنوان “نقض کننده‌های فاحش و بزرگ آزادی مذاهب” نام برده است.

در این گزارش چین به عنوان یکی از بدترین نقض کنندگان و متخلفان مکرر حقوق اساسی در سال 2021، عنوان شده است. این دیپلمات بلندپایه در مورد نقض آزادی مذهب در چین گفته است:‌ “چین به نسل‌کشی و سرکوب عمدتاً مسلمانان اویغور و سایر گروه‌های اقلیت مذهبی ادامه می‌دهد. از ماه اپریل 2017 به این سو، بیش از یک میلیون اویغور، قزاق، ترک و سایرین در کمپ‌های شین ژیانگ در اسارت به سر می‌برند”.

بیجینگ محکومیت‌های بین‌المللی را رد کرده و گفته است که کمپ‌های بزرگ بازداشت، “مراکز آموزش‌های حرفه‌ای” هستند. بلینکن گفت که حکومت کمونیست چین هم‌چنان به سرکوب بودایی‌های تبت نیز ادامه می‌دهد.

در همین حال؛ راشد حسین، سفیر وزارت خارجه امریکا در امور آزادی بین‌المللی مذاهب گفت که روسیه نیز بار دیگر امسال در فهرست ناقضین قرار گرفته است.

حسین تصریح نمود: “به تعقیب شناسایی روسیه برای نخستین بار در سال گذشته به عنوان یک کشور عمدتاً مورد نگرانی، روسیه به عوض معکوس کردن تخطی‌های آزادی مذهبی خود، آن‌را دو برابر ساخته است”. او افزود که “محاکم روسیه به گونه منظم مجازات بیش از حد را علیه افرادی که از آزادی‌های مذهبی خود استفاده می‌کنند، اعمال می‌کند. مقامات روسیه صدها حمله را بر منازل علیه افراط‌گرایان مظنون انجام می‌دهند که توأم با خشونت می‌باشد.”

وزیر خارجه امریکا گفت که هند، بزرگ‌ترین دموکراسی جهان، با افزایش حملات بر مردم در عبادت‌گاه‌ها مواجه است. رشاد حسین نیز نقض حقوق مذهبی را در هند برجسته دانست. به گفته حسین: “در هند برخی از مقامات از نقض حقوق مذاهب چشم‌پوشی می‌کنند یا حتا از حملات در حال افزایش حمایت می‌نمایند.”

پیش‌تر رهبران هند هرگونه انتقاد امریکا در خصوص حملات علیه اقلیت‌های مذهبی در آن کشور را به شدت رد کرده بود.

بلینکن، از کشور پاکستان نیز در این گزارش یاد کرده گفت که کم‌ازکم 16 نفر در سال گذشته به خاطر اتهامات توهین به مقدسات به اعدام محکوم شده‌اند که این خود نقض جدی حقوق بشر به حساب می‌آید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x